SPONSORED ADVERTISEMENT

Sunday 17 June 2012

Bagaimana mahu membina jenama kendiri?

Kenyataan ini adalah sesuatu yang kadang-kadang kita abaikan dan kita pandang remeh. Setiap hari yang kita lalui berlalu dengan begitu sahaja tanpa sebarang penilaian.  Kita tidak ambil pusing malah kita ambil mudah segalanya.  Akhirnya , sedari kecil meniti usia kanak-kanak, melampaui tahap keremajaan dan menerobos ke alam dewasa sehinggalah kita menjadi warga emas, tidak ada apa yang dapat di tonjolkan kepada umum,sahabat-handai,  anak-pinak dan saudara-mara. Kita merentasi dan melewati batas kehidupan dengan sederhana sahaja. Tanpa mencipta mahupun meninggalkan satu mercu tanda untuk menjadi ikutan dan kenangan warga muda mendatang.
Mercu tanda yang dimaksudkan diatas adalah penjenamaan kendiri. Adakah anda sedar bahawa diri anda juga merupakan satu jenama? Apa yang anda buat dan lakukan sepanjang perjalanan hidup anda adalah sebenarnya merupakan  pembinaan untuk identiti diri anda dalam jangkamasa panjang.
Anda akan dikenang, anda akan disanjong diatas apa yang anda lakukan pada hari ini…Sebagai contohnya Tun Dr Mahathir Mohamad telah di simbolkan sebagai Bapa Malaysia Moden. Allahyarham Tun Abdul Abdul Razak Hussein sebagai Bapa Pembangunan Malaysia. Kenapa ini boleh terjadi. Bagaimana diri anda boleh dikaitkan menjadi satu ikon? Disebut  ketika ada, dikenang ketika sudah tiada.
Jawapannya amat mudah. Mereka ini telah berjaya membina penjenamaan kendiri dengan amat baik sekali. Apa yang pernah dilakukan oleh kedua mereka yang diatas tadi disepanjang karier mereka sebagai Perdana Menteri Malaysia adalah sinonim dengan gelaran yang mereka terima pada hari ini. Allahyarham Tun Abdul Abdul Razak disepanjang hayatnya membantu membangunkan ekonomi rakyat Malaysia. Felda dan Felcra adalah salah satu daripada hasil peninggalan dan kerja keras beliau semasa hayatnya. Manakala Tun Dr Mahathir Mohamad,  banyak berjasa dalam membangunkan Malaysia dengan prasarana moden. Menara Berkembar KLCC dan Lapangan Terbang KLIA serta Pusat Pemerintahan Kerajaan di Putrajaya adalah hasil idea beliau yang sentiasa mendahului zaman.

No comments:

Post a Comment