SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

JENAMA ATAU REPUTASI KORPORAT ? MANA LEBIH PENTING UNTUK PEMBANGUNAN SYARIKAT?


Dunia hari ini, pelbagai jenama boleh didapati di merata rata. Hampir setiap produk mahupun perkhidmatan boleh dikatakan semuanya berjenama. Kalimah jenama ini tampaknya semakin popular hari demi hari.

Terfikir kah anda, semakin popular terma jenama ini digunakan . semakinsukarlah untuk kita melihat perbezaannya apabila dikaitkan dengan pengurusan reputasi.

Apakah yang dikatakan jenama? Sebagai pengguna, jenama ada lah identiti keseluruhan sesuatu produk atau perkhidmatan. Identiti ini merangkumi penilaian fungsi dan harga emosi yang akhirnya dapat mewarnakan satu tahap pengertian terhadap produk atau perkhidmatan itu tadi. Ini seterusnya akan menambahkan nilai tanggapanproduk berkenaan oleh pengguna atau pun pengusaha berkaitan. Nilai jenama itu sering berkait rapat dengan perhubungan emosi yang terjalin di antara pengguna dengan produk, dengan pengusaha atau dengan pekerjanya.

Sesuatu jenama yang terkenal di pasaran biasanya sudah mempunyai dokongan dalaman yang cukup mantap melalui strategi penjenamaan dalaman kepada pekerjanya terlebih dahulu sebelum meluaskan pengaruh ke pasaran luaran.

Kita selalu berkata, apa juga, siapa juga adalah berjenama. Malah diri sendiri anda juga berjenama.

Contohnya: Ismail tidak akan sama dengan Zakaria. Perbezaannya memang banyak. Sama adadari segi nama itu sendiri, rupa paras, ketinggian, suara, tahap kelulusan akademik dan banyak lagi.

Begitu juga dengan perniagaan, syarikat A tidak sama dengan syarikat B, produk A tidak akan sama dengan produk B. Dari banyak segi kita dapat melihat akan perbezaannya. Antaranyaadalah kualiti, bahan buatan, cara pembuatan, khidmat selepas jualan dan spesifikasi teknikal.

Semua perbezaan ini berlaku kerana setiap perlakuan perniagaan yang dibuat membawa makna yang berbeza kepada berbilang pengguna.

Untuk mereka memilih dan menggunakan jenama secara pro-aktif dipercayai akan berjaya sekiranya penjenamaan itu di operasi kan ke dalam sistem perniagaan itu sendiri. Bukan sekadar aktiviti pengiklanan dan disasarkan kepada pasaran pengguna di luar sana tetapi juga perlu diserapkan dan dihayati pekerjanya sendiri terlebih dahulu.

Jenama sering dikaitkan sebagai mewakili kualitikhidmat pelanggan, sokongan teknikal, reka bentuk, tenaga kerja dan produk itu sendiri. Justeru itu, strategi penjenamaan perlulah bermula dari dalam organisasi terlebih dahulu.

Reputasi korporat adalah berkaitan dengan jenama. Iatidak  dapat dirasai atau disentuh. Namun kehadirannya adalah menyeluruh di dalam semua perkara yang akhirnya akan mencerminkan reputasi sesebuah syarikat.

Reputasi yang dicerminkan bukan sahaja terbit daripada mesej yang dihantar kepada pengguna tetapi juga merangkumi mesej tanggapan pengguna terhadap syarikat. Di sini, terlihatlah reputasi dan jenama mempunyai persamaan.

Namun begitu, terdapat perbezaan yang ketara di antara keduanya. Kejayaan jenama bergantung pada ketepatan mesej dan konsistensi imej di dalam membina persepsi tersohor di kalangan pengguna yang di sasar. Manakala kejayaan reputasi lebih meluas kepada pengurusan tanggapan dan pengharapan pengguna termasuk pengurusan jenama bersertapengurusan proses yang dilaksanakan.

Jenama yang baik dapat membantu pembinaan reputasi yang unggul bagi sesebuah syarikat. Jenama memberikan satu asas yang amat kukuh untuk pengguna menggemari sesuatu firma atau produknya.

Perbezaan seterusnya adalah reputasi merupakan konsep yang lebih mudah difahami atau di mengertikan berbanding terma jenama.

Jenama mempunyai pelbagai definisi dan boleh dijuruskan kepada pelbagai makna apabila di interpretasikan oleh pihak yang berbeza. Oleh yang demikian, kadang-kadang adalah lebih baik menggunakan terma reputasi daripada menggunakan perkataan jenama untuk melaksanakan sesuatu tugasan apatah lagi jika ia melibatkan peletakan imej sesebuah syarikat yang baru beroperasi.

Terma reputasi lebih difahami dan mempunyai daya motivasi dalaman yang tinggi di kalangan pekerja kerana hampir semua pekerja tidak mahu mempunyai reputasi yang buruk.

Pada masa yang sama, sekiranya kita hanya bergantung pada reputasi dan mementingkan ia lebih daripada jenama, risikonya amatlah tinggi. Budaya dan jenama, kejayaan kewangan dan jenama selalunya berfungsi seiringan dan bergerak secara selari. Kepentingan jenama tidak boleh di perlekehkan.

Begitu juga, sekiranya kita hanya bergantung pada kekuatan jenama sedangkan beberapa fungsi perniagaan yang lain diabaikan dan tidak diuruskan dengan baik sehingga dapat menjatuhkan reputasi, ini juga tidak bagus.

Tugas ini memang berat tetapi hasil penyelidikan terdahulu pernah membuktikan jenama dan reputasi korporat berkait positif dengan kejayaan kewangan sesebuah syarikat. Oleh yang demikian, di dalam suasana perniagaan hari ini yang bercabaran global dan sering berada dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu, pelaburan anda menguruskan keduanya adalah berbaloi.



1 comment:

  1. Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.

    ReplyDelete