SPONSORED ADVERTISEMENT

Friday 22 June 2012

Tiga Model Pelengkap Perancangan Jenama

Fikirkan tentang mana-mana Jenama yang hebat. Disney, Johnson & Johnson, Levi Strauss, Starbucks dan Apple hanya beberapa contoh. Jenama besar tidak berlaku secara kebetulan; sebaliknya mereka adalah hasil daripada perancangan yang teliti dan jenama yang kreatif dan tepat pada masanya pelaksanaan strategi pemasaran yang inovatif.
Pakar jenama terkenal, profesor pemasaran dan penulis Kevin Lane Keller telah disuling perancangan jenama strategik kepada tiga model pelengkap yang tumbuh dalam skala dan skop yang mereka maju. Model-model membantu dalam membangunkan strategi jenama dan idea pemasaran Perniagaan. Penyelidikan meluas Keller ke dalam memahami tingkah laku pengguna telah meningkatkan cara banyak syarikat menggunakan strategi pemasaran mereka dan cara mereka membina, mengukur dan mengurus jenama ekuiti.
Seperti satu set anak patung Rusia bersarang - tiga model adalah saling berkait dan membina satu sama lain. Yang pertama adalah komponen kedua dan kedua ketiga. Keller menggariskan tiga orang saling model perancangan strategik jenama untuk mewujudkan satu Kedudukan jenama yang unik, mewujudkan sengit dan aktif setia hubungan dengan pelanggan dan untuk membolehkan anda lebih memahami kesan kewangan perbelanjaan pemasaran dan pelaburan dalam E-book bertajuk Perancangan Jenama.
Jenama Model kedudukan Model pertama ialah model jenama kedudukan. Kedudukan yang menentukan menawarkan anda dan imej supaya ia menduduki penempatan yang tersendiri dalam fikiran pasaran sasaran.
Dalam model kedudukan terdapat empat komponen yang berbeza yang perlu diambil kira untuk mewujudkan kedudukan unggul yang kompetitif untuk jenama anda. Ini boleh diringkaskan seperti berikut:
Rangka rujukan yang kompetitif. Ini mentakrifkan jenama yang lain jenama anda bersaing. Ia penting untuk mengetahui yang ini adalah supaya anda boleh fokus dalam analisa anda.
Mata-perbezaan. Ini adalah sifat-sifat yang menetapkan satu jenama selain dari yang lain. Pada dasarnya, ini adalah manfaat yang pelanggan sangat kaitkan dengan jenama, dan percaya bahawa mereka tidak dapat mencari dengan jenama yang bersaing.
Mata-of-pariti. Bertentangan dengan perbezaan mata, titik persamaan adalah persatuan yang tidak unik kepada jenama dan mungkin akan dikongsi bersama dengan jenama lain.
Satu jenama mantera. Ini direka untuk memberi lebih tumpuan kepada kedudukan jenama bertujuan s. Satu jenama mantera perlu jelas janji teras jenama? dalam tiga hingga lima perkataan. Ini tidak harus sama seperti slogan ~ yang digunakan dalam pengiklanan dan adalah untuk kegunaan dalaman.
Jenama Model Resonance Model kedua ialah tentang mewujudkan hubungan yang setia dengan pelanggan anda. Model ini dibina atas model kedudukan jenama, dan juga termasuk empat langkah yang perlu diikuti dalam urutan. Resonans Jenama merujuk kepada hubungan dan sejauh mana pelanggan anda merasakan bahawa mereka menyambung dan mempunyai hubungan dengan jenama anda.
Fikirkan tentang langkah-langkah berikut dengan berhati-hati dan bagaimana anda akan membina pada setiap berurutan untuk membina resonans jenama yang kukuh dengan pelanggan anda.
Jenama Pengenalan - Siapakah anda?
Jenama Makna - Apa yang anda?
Responses Jenama - Bagaimana pula dengan anda? Apa yang pelanggan anda berfikir atau merasa tentang anda?
Hubungan Jenama - Bagaimana pula dengan anda dan saya? Berapa banyak sambungan, dan apa jenis persatuan lakukan pelanggan anda mahu dengan anda?
Ini adalah peringkat pembangunan jenama - dan matlamat di setiap peringkat adalah berbeza bermula dengan mendalam dan luas jenama kesedaran berakhir dengan hubungan yang kuat, aktif dan setia.
Jenama Rantaian Nilai Model Model ketiga dan terakhir ialah nilai rantaian jenama model yang menerangkan bagaimana untuk mengesan proses penciptaan nilai dalam usaha untuk lebih memahami kesan kewangan kos pemasaran dan pelaburan.
Pada terasnya model ini mengandaikan bahawa nilai jenama itu terletak pada pelanggan. Berdasarkan ini, penciptaan nilai jenama bermula dengan syarikat yang melabur dalam pemasaran kepada pelanggan sebenar atau yang berpotensi. Ini aktiviti pemasaran pula memberi kesan kepada minda pelanggan s mengenai jenama, apabila minda ini didarab seluruh kumpulan pelanggan ini menyebabkan hasil tertentu untuk jenama dari segi prestasinya. Dengan cara ini - pelaburan dalam pemasaran boleh dinilai.
Sememangnya, model ini juga menganggap bahawa terdapat beberapa faktor yang menghubungkan di antara setiap peringkat. Pautan ini menentukan sejauh mana nilai yang diwujudkan pada peringkat sebelum dipindahkan (atau berganda) untuk peringkat seterusnya.
Apabila ketiga-tiga model digabungkan, mereka menyediakan penting mikro dan makro perspektif yang diperlukan untuk membina jenama. Ini membolehkan pemasar untuk mewujudkan strategi jenama yang memaksimumkan keuntungan dan jangka panjang ekuiti jenama, sementara dapat menjejaki perkembangan mereka kerana mereka melaksanakan strategi ini.
Source: http://my.hicow.com/jenama/kedudukan/kevin-lane-keller-43654.html

No comments:

Post a Comment