SPONSORED ADVERTISEMENT

Friday 22 June 2012

Pengiklanan-Alat Komunikasi Jenama Ini

Pengiklanan adalah satu bentuk dibayar promosi Jenama, perkhidmatan atau Perniagaan dan memerlukan bajet yang betul dan terancang. Kawalan kreatif adalah salah satu ciri yang membezakan Pengiklanan. Setiap iklan memerlukan kawalan kreatif.
Beberapa faedah pengiklanan termasuk
Mempopularkan jenama anda, idea atau perkhidmatan kepada kumpulan sasar
Memaklumkan sasaran kira-kira jenama atau anda kehadiran perkhidmatan dalam pasaran
Menggalakkan persaingan yang sihat dalam pasaran
Menyediakan faedah sosial untuk jenama
Meningkatkan jualan industri tertentu
Pengiklanan memberikan sumbangan besar kepada persaingan jenama di pasaran. Pengiklanan bukan sahaja memberi maklumat tentang produk atau perkhidmatan tetapi juga menggalakkan inovasi. Selain pengiklanan juga memudahkan kepuasan pengguna. Hakikat yang tersembunyi ialah tiada jenama boleh maju tanpa pengiklanan. Besar dan kecil syarikat-syarikat, individu-individu dari semua lapisan masyarakat, peristiwa-peristiwa besar dan kecil, konsep dan sebagainya meletakkan asas mereka untuk pengiklanan untuk mendapatkan diiktiraf di pasaran. Kerajaan dan NGO juga menggunakan pengiklanan untuk meningkatkan kesedaran mengenai penyakit seperti AIDS, Denggi, Selesema Babi dan lain-lain dan juga untuk memerangi keganasan.
Objektif Kempen pengiklanan berbeza dari satu syarikat ke syarikat lain. Sesetengah syarikat menikmati pengiklanan untuk mempromosikan produk mereka atau perkhidmatan atau untuk mencipta buzz tentang produk mereka, manakala beberapa syarikat menikmati aktiviti-aktiviti pengiklanan untuk pelancaran produk baru di pasaran.
Satu pemeriksaan pengiklanan adalah untuk mengiktiraf sasaran pasaran. Ya, ini merupakan satu strategi penting untuk pengiklanan yang berjaya dan jualan kempen. Setelah pengiklan mengiktiraf kumpulan sasaran itu, kempen iklan ini boleh dilaksanakan melalui saluran yang berbeza seperti laman web, surat khabar, televisyen, radio, majalah dan lain-lain Mengarah iklan anda di saluran itu dicapai membuat pelanggan menyangka bahawa mereka sedang dialamatkan kepada. Ini mewujudkan satu pengalaman sendiri tentang jenama dan acuan pemikiran mereka.
Antara tema-tema yang pelbagai pengiklanan, pengiklanan motivasi adalah salah satu daripada tema yang berkesan untuk mempromosikan jenama. The pendorong besar kepada pengguna adalah takut, rasa bersalah, tamak, ego dan sebagainya Ketakutan boleh menjadi faktor utama untuk memuaskan diri mereka kumpulan sasaran potensi dalam menjual produk. Ia tidak akan mengejutkan untuk mengetahui bahawa pelbagai pengiklan menikmati iklan bertemakan takut hanya kerana penonton benar-benar membeli sesuatu produk daripada iklan bertema seperti ketakutan.
Pengiklanan sebagai alat komunikasi jenama akan membawa keluar legasi sendiri dalam medium yang berbeza dan dengan pelbagai sumber yang ada. Terpulang kepada pengiklan untuk membuat keputusan dan menggunakan saluran yang, alat dan teknik kempen pengiklanan tertentu akan saman yang terbaik untuk produk.
Source: http://my.hicow.com/pengiklanan/jenama/aids-1661817.html

No comments:

Post a Comment