SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

KAEDAH MENGIMBANGI PENGARUH JENAMA TERHADAP REMAJA


.




Remaja hari ini merupakan remaja zaman sains dan teknologi. Mereka dilahirkan dan dibesarkan di tengah- tengah zaman tweeterdan facebook. Mereka adalah juga satu generasi yang pernah dan akanberhadapan dengan puluhan ribu label, ratusan ribu logo dan jutaan buah iklan- iklan perniagaan.

Kajian terdahulu yang pernah dibuat di Eropah ( BrandInsights, TheStar , 19 Oktober 2002 ), membuktikan bahawa secara hitung panjang remaja pada pertengahan umur 20an mengetahui sebanyak 400 jenama produk dan perkhidmatan di sekeliling mereka dan 92% daripada pola pembelian mereka menjurus kepada barangan yang berjenama popular.

Hal yang demikian menunjukkan bahawa pengaruh jenama begitu kuat terhadap remaja. Sikap ingin menunjuk-nunjuk “barangan dibeli” yang setaraf dengan latar belakang ekonomi keluarga mula dipupuk dan menular secara tidak disedari. Mereka berbelanja lebih daripada yang sepatutnya.

Remaja sanggup membelanjakan wang untuk mendapatkan sesuatu jenama yang mereka inginkan tanpa memikirkan kesannya.

Daripada sudut kepenggunaan, gejala terlalu mementingkan jenama di kalangan remaja ini merupakan satu gejala yang tidak sihat. Pemberian wang saku yang berlebihan kepada remaja secara tidak disedari mendidik remaja kepada amalan perbelanjaan yang kurang baik. Sikap berbelanja boros dan tidak berjimat cermat akan terjadi.

Bagi ibu bapa yang terlalu memanjakan anak-anak dengan limpahan wang saku dan kebebasan yang melampau, perlulah mengambil kira akan hal ini. Pola perbelanjaan mereka perlu diawasi agar tidak kehabisan kepada telefon bimbit dan gajet berjenama, supaya tidak terpusat kepada Coolblog, Subway dan Domino Pizza sahaja. Had kebebasan dan jenis perbelanjaan di kalangan anak-anak perlu diberi perhatian. Dalam hal ini, peranan dan sikap ambil pusing ibu bapa amat penting.

Ibu bapa harus peka dan mengambil tahu akan setiap sen yang dibelanjakan dan yang diberikan kepada anak remaja supaya ia dibelanjakan dengan penuh kebijaksanaan.

Dalam pada itu, gejala terlalu mementingkan jenama dan corak perbelanjaan yang kurang efisien di kalangan remaja juga mempunyai kaitan yang rapat dengan sistem pendidikan negara( Buletin Perlindungan Pengguna, Julai ,1998 ).Pada masa sekarang, tidak ada mata pelajaran khusus tentang kepenggunaan diajarkan di sekolah-sekolah. Keahlian kelab pengguna sekolah, kolej dan universiti bukanlah sesuatu yang diwajibkan. Hanya yang berminat sahaja yang akan menyertainya dan jumlahnya pula terlalu kecil.

Justeru, aspek kepenggunaan perlu dipupuk daripada peringkat awal umur seseorang dan perlu diterapkan di dalam sistem pendidikan negara. Pendekatan ini akan dapat melahirkan seorang pengguna dan remaja yang berwibawa dan pintar dalam mencorakkan perbelanjaannya.

Ibu bapa perlu menggalakkan anak remaja mereka supaya menyertai kelab-kelab sebegini supaya mereka dapat belajar dan memahami mengenai pentingnya dan perlunya merancang perbelanjaan dengan cara yang lebih berhemah. Ketika menjelang musim-musim perayaan seperti hari raya Aidilfitri dan Krismas, kita akan melihat barangan berjenama dikejar oleh golongan pengguna muda ini. Kononnya,  mereka mahu kelihatan setanding dengan rakan dan kawan. Buatan murah dan berjenama kurang popular langsung tidak diambil peduli. Bagi sesetengah mereka, barangan sebegitu ada lah barangan “lowquality”.

Dalam hal ini, pendirian mereka tidak harus disalahkan. Bukan silap mereka, dan bukan juga salah ibu bapa. Hal ini terjadi kerana pengaruh persekitaran. Iklan dan rakan sebaya mungkin menjadi penyebab dan tenaga pengajarnya. Di pihak ibu bapa pula, kealpaan dan sikap tidak ambil kesah akan kerenah dan kehendak anak-anak sedikit sebanyak turut membantu memburukkan lagi suasana.

Iklan memainkan peranan penting dalam mempengaruhi remaja supaya membeli dan menggunakan sesuatu jenama popular. Banyak iklan didapati menggunakan remaja sebagai model promosi dan ini nampaknya berjaya untuk mengabui mata dan menarik perhatian remaja lain untuk terpengaruh dan turut sama mencuba. Iklan sebenarnya amat berjaya dalam menarik minat remaja untuk membeli sesuatu jenama.

Iklan diletakkan di pelbagai posisi dan imaginasi untuk menggoda perhatian remaja. Hasilnya, ramai yang terjebak membeli sesuatu yang berjenama mahal meski pun ia bukanlah suatu keperluan yang mendesak pada ketika dan waktu itu.

Secara amnya, pengaruh jenama di kalangan pengguna remaja harusdiberikan perhatian daripada peringkat perkembangan kanak-kanak lagi. Kita tidak mahu melahirkan generasi muda yang mengagungkan jenama secara membuta tuli tanpa menggunakan rasional atau penelitian minda untuk menentukan apa yang mahu dibelinya atau apa yang mahu digunakannya dalam kehidupan seharian. Biar mereka sedar bahawa mereka masih belum bekerja dalam erti kata sebenar dan setiap wang yang dibelanjakan itu merekaperoleh  secara mudah dari kedua-dua ibu bapa.

Memang benar, jenama dikatakan sebagai refleksi kepada jaminan kualiti yang tinggi dan juga jaminan kepada kepuasan penggunaan kerana kesamaan fungsi seperti mana tahap yang telah dijanjikan oleh pengeluar namun begitu pengguna sebenarnya harus bersikap lebih bijak dalam memilih. Membuat pilihan atas alasan dipengaruhi oleh iklan yang menakjubkan amatlah tidak rasional. Remaja tidak patut untuk begitu mudah sekali dibuai mimpi oleh iklan produk dan perkhidmatan yang mempesonakan yang mereka lihat saban hari menerusi media massa tempatan dan antarabangsa, di internet atau pun melalui papan tanda yang kedapatan di sekitar bandar.

Perlu ditekankan bahawa,bahawa slogan “mutu, gaya, keunggulan” yang dicanangkan di dalam iklan-iklan hanya lah tertumpu pada kualiti produk terbabit, sedangkan sifat si pemakainya di kalangan remaja bukan lah gambaran sebenar.

Ramai remaja yang terkeliru dengan iklan-iklan barangan berjenama sebegini kerana dipaparkan dengan penampilan gaya hidup dan arah aliran fesyen masa kini.  Justeru , ramai yang terikut-ikut dan menjadi pembeli yang bergaya tetapi tidak tepat caranya kerana berbelanja semewah orang dewasa yang sudah bekerja.

Sebagai kesimpulan, impak utama jenama ( TeenageMarketingMagazine, edisi UK, ms 19-20, September 2002 ) terhadap jenama boleh diringkaskan kepada beberapa perkara seperti berikut:

i.                     Jenama dapat mempengaruhi pola pembelian remaja. Remaja akan terpengaruh untuk membeli sesuatu yang bukan keperluan utama mereka.

ii.                   Jenama dapat mempengaruhi tata gaya perlakuan remaja. Dalam hal ini dapat dilihat remaja berkelakuan dan bergaya di luar kemampuan kewangan mereka.

iii.                  Jenama mempunyai impak terhadap emosi remaja secara individu. Remaja yang berkemampuan mempunyai sedikit rasa “tinggi diri” berbanding dengan yang tidak berkemampuan.

iv.                 Jenama boleh menyokong ke arah pembentukan kumpulan pergaulan. Di sini kita akan dapat melihat remaja “golongan elit” hanya akan berkawan dengan mereka yang setaraf. Begitu juga kepada yang kurang berkemampuan, lingkungan pergaulan mereka hanyalah sesama mereka yang kurang berkemampuan juga.

v.                   Jenama boleh memberi kesan negatif kepada pengurusan kewangan peribadi remaja. Ini boleh berlaku apabila ada remaja yang mengambil pendekatan : “biar papa asal bergaya”. Dalam erti kata lain, mereka mahu menjadi idola kepada rakan dan taulan tanpa mempedulikan keadaan ekonomi mereka yang mungkin sekali berada dalam keadaandefisit pada ketika itu.

vi.                 Jenama juga mempunyai impak negatifke atas perkembangan minda remaja. Remaja matang awal sebelum waktunya untuk menjadi benar-benar dewasa. Sudah pandai bergaya walhal masih belum bekerja, sudah pandai memilih walhal sekolah pun belum habis.

vii.                Jenama boleh mendidik remaja menjadi “brandconcious” dan sikap ini akan terbawa-bawa sehingga ke alam dewasa. Sikap ini sukar untuk dibendung. Sekalipun berjaya, mungkin ia memerlukan masa untuk mengikisnya.

viii.              Jenama boleh mendatangkan kesan negatif ke atas ekonomi keluarga. Sekiranya ada ibu bapa yang sering mengalah dan mengikut kehendak anak remaja, maka situasi defisit ekonomi rumah tangga ini pasti akan berlaku.



Untuk mengimbanginya, peranan ibu dan bapa amat di perlukan. Sebagai contohnya, pengawalan pola perbelanjaan anak remaja perlu dititikberatkan dan nasihat yang bernas perlu terus diberi bagi menggalakkan mereka supaya berbelanja secara berpatutan. Hanya dengan cara ini sahaja dapat diimbangi kesan dan pengaruh jenama terhadap anak remaja. Sesungguhnya generasi remaja hari ini bakal menjadi pemimpin negara pada masa hadapan dan kita tentunya tidak mahu mereka dihanyutkan dalam merentasi arus pemodenan yang dikhuatiri minda mereka juga akan turut terjajah dan tenggelam menjadi mangsa kerakusan persaingan dunia perniagaan.

2 comments:

  1. thank u ni lah yang saya cari !! penuh dengan fakta dan statistik !!

    ReplyDelete
  2. thank u ni lah yang saya cari !! penuh dengan fakta dan statistik !!

    ReplyDelete