SPONSORED ADVERTISEMENT

Friday 22 June 2012

Skop Penjenamaan Emosi

PenJenamaan adalah satu konsep yang dinamik yang telah mengambil alih pelbagai dimensi lebih tahun-tahun ini. Produk pembezaan dan kedudukan menjadi semakin sukar bagi kebanyakan syarikat. Syarikat telah menerima pakai strategi penjenamaan pelbagai bertahun-tahun untuk terus hidup dan menghadapi persaingan. Secara beransur-ansur, syarikat telah menyedari bahawa yang kuat emosi al persatuan boleh membuat jangka panjang dan selama-lamanya hubungan antara jenama dan pelanggan. Ini telah muncul sebagai konsep "Penjenamaan emosi."
Jenama kini memilih untuk memasuki pasaran baru dengan janji-janji emosi dan bukannya dengan jaminan yang boleh dipercayai. Pengguna mengenal pasti satu jenama yang baik berasaskan kepada kualiti produk atau ikrar am kebolehpercayaan jenama, amanah, reputasi, dan lain-lain Syarikat-syarikat yang telah mula menyedari yang membawa pemikiran rasional pengguna mempunyai kepentingan dalam jenama, tetapi ia adalah emosi yang menjual.
Apakah Penjenamaan emosi?
Penggunaan "Penjenamaan emosi" muncul di akhir 1990-an. Ia adalah satu paradigma baru dalam pengurusan jenama. Penjenamaan emosi apa yang telah mendapat sambungan dep dengan Pelanggan. Apabila pelanggan dapat mengenali dirinya dan asoociate dirinya dengan jenama tertentu pada masa itu kita boleh mengatakan bahawa jenama yang tertentu telah meletakkan dirinya dalam minda pengguna.
Dalam senario di India, beberapa syarikat India telah membina jenama yang kuat kebangsaan dengan ekuiti jenama yang sangat tinggi. Terdapat banyak contoh-contoh yang telah meletakkan dirinya dalam pasaran melalui penjenamaan emosi.
Contoh -1
Tata Korporat disayangi, dihormati dan dikagumi kerana tidak pernah mengabaikan etika dan nilai-nilai mereka, tanpa mengira kejayaan atau kegagalan.
Contoh - 2
Yang menghairankan, satu jenama yang disayangi di India untuk warisan adalah Colgate. Ia adalah jenama dipercayai selama bertahun-tahun dan kini telah sampai di kawasan luar bandar dalam negara ini.
Gaya komunikasi yang dibangunkan oleh syarikat-syarikat harus berdiri daripada kekusutan itu. Ia harus lebih daripada berkongsi gaya hidup dan aspirasi pengguna. Yang iklan Dettol, Saffola Emas, Parachute, Reynolds, Kohinoor beras basmathi, Himalaya telah membangunkan cangkuk emosi dan jenama itu berjaya.
Oleh itu, nowdays kuasa penjenamaan emosi adalah amat besar. Jenama yang akan dapat menyambung dengan emosi pelanggan dan yang akan dapat memenuhi keperluan dan keinginan mereka hanya akan mempunyai peluang untuk mengekalkan di jenama imej dalam jangka panjang.
Source: http://my.hicow.com/jenama/dettol/himalaya-546301.

No comments:

Post a Comment