SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

Industri Otomobil Negara Menjelang 2015









Tercapaikah impian pengguna ? Sejauh manakah peranan jenama dalam mereliasasikan cabaran kereta nasional kita?

Tidak lama lagi iaitu sekitar tahun 2015, perlaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA ) akan menjadi kenyataan. Kabarnya, pembukaan pasaran bebas se -ASEAN itu akan bermula dengan pembukaan sektor komoditi terlebih dahulu sebelum menginjak ke beberapa sektor yang lain dan tidak terkecuali sektor otomobil ini. Sektor otomobil ini bakal menjadi sektor utama yang akan hangat di perbincangkan.

Ada yang meramalkan harga kereta baru bakal jatuh menjunam. Pelbagai telahan mungkin akan dibuat mengenainya. Berbagai teori dispekulasikan, bermacam firasat diketengahkan. Hal yang sedemikian diberitakan mungkin terjadi ekoran kesediaan Malaysia untuk mengurangkan duti impot kepada kenderaan impot sepenuhnya menjelang tahun 2015 mengikut persetujuan AFTA.

Sekarang ini pun kita dapat melihat bahawa gergasi otomobil dunia sudah berlumba-lumba memasuki pasaran ASEAN. Syarikat gergasi otomobil seperti Honda sudah bertapak lama di Thailand, manakala Toyota pula bertapak di Indonesia. Mereka telah mula mengeluarkan ( manufactured ) kenderaan jenama mereka secara sepenuhnya daripada Negara berkenaan. Bukan setakat aktiviti pemasangan ( assembly ) sahaja. Di Negara kita, BMW , Hyundai dan Mercedes masih lagi mengamalkan aktiviti pemasangan manakalaKIA dengan kerjasama NAZA sudah pun mempunyai kilang pengeluarannya sendiri  di Gurun, Kedah. Ini adalah diantara inisiatif awal yang dilakukan mereka sebagai persediaan menjelang pembukaan AFTA itu nanti. Kebanyakan yang membina kilang pemasangan jenama masing-masing adalah sebagai salah satu strategi untuk lebih berdaya saing apabila AFTA diperkenalkan nanti. Syarikat otomobil lain seperti Volvo dan Nissan juga sudah sejak sekian lama turut mengambil inisiatif yang sama di Thailand, Singapura, Indonesia, dan Filipina.

Diberitakan bahawa pada waktu itu semua kenderaan yang dikeluarkan dinegara ASEAN dan mempunyai lebih 40% bahan tempatan akan mendapat pengurangan cukai yang cukup tinggi.

Mengikut perancangan, tarifdari 0 hingga 5 peratus duti impot akan dikenakan untuk kereta yang diimpot dari lain-lain Negara ASEAN yang telah memenuhi kuota penggunaan lebih 40% bahan tempatan itu tadi. Ini berkemungkinan akan menyebabkan harga kereta baru yang diimpot dari Negara jiran akan menjadi jauh lebih murah daripada sekarang ini. Justeru, mungkin ada harapan untuk rakyat Malaysiadapat membeli kereta berjenama dunia pada harga yang mampu milik.

Jenama-jenama ini lah yang terbayang-bayang di benak pemikiran segelintir rakyat Malaysia kerana sudah pastinya setelah sekian lama merekaberoperasi di Negara-negara berkenaan, semestinya jenama berkenaan sudah pun menggunakan bahan tempatan lebih daripada kuota yang di syaratkanafta.

Semakin hari semakin dekat kita untuk menuju ketarikh keramat itu, semakin banyak sosek-sosek yang kita boleh dengari dimana-mana. Persoalannya, apakah mampu untuk kita menanti selama tiga tahun lagi? Walaupun penjimatan tinggi menjadi impian dihati, namun kita masih lagi skeptikal tentang apa yang boleh terjadi apabila tiba masanya nanti.

Kesetiaan kita selama 27 tahun mendokong aspirasi Negara dan sanggup jatuh bangun bersama kereta nasional kita, Proton memang tidak usah diragui. Hanya mungkin bagi sesetengah warga Negara, pembukaan pasaran bebas ASEAN ini nanti akan dapat membantu mereka untuk mengubah selera, manakala sesetengah yang lain akan kekal bersama jenama tempatan yang ada.

Menurut“Insider Asia”, didalam artikel mereka mengenaiindustri pemotoran di Malaysia yang disiarkan oleh majalah “ Personal Money “,November 2001, prestasi baik Proton dan Peroduapada masa itu dan akan datang dimana mereka boleh mengungguli pasaran otomobil setempat adalah banyak bergantung kepada tahap dan jumlah pengecualian cukai yang dinikmatinya. Pengurangan cukai pada tahap paling rendah itu berbanding dengan yang dikenakan kepada syarikat antarabangsa yang lain membolehkan mereka kekal bersaing dipasaran tempatan sehingga kehari ini. Walaupun pada ketika ini diakui Proton dan Perodua tidak lah se-gah dahulu tetapi mereka masih boleh bernafas di celah-celah lawan yang terbukti amat hebat percaturan perniagaannya.   Duti eksais yang dibayar juga amat rendah berbanding dengan syarikat pemotoran lain yang bukan bertaraf nasional atau tempatan.

Sehubungan dengan itu, adalah dijangka, dengan tiadanya pelbagai duti dibawah AFTA nanti, maka harga kereta impot dari luar Negara termasuk dari Negara ASEAN tidak lah akan semahal hari ini. Begitulah congakan dan anggaran kasar pengguna dan peminat kereta di seluruh Negara.

Namun demikian pada hemat penulis , pengguna tempatan tidak perlulah bersusah payah menangguhkan pembelian kereta mereka sehingga tahun 2015 dengan harapandapat memperoleh kereta berjenama impot dengan harga murah, kerana realitinya, perbezaan harga yang bakal berlaku tidak seberapa.

Kenyataan ini mungkin ada kebenarannya. Hal yang demikian boleh berlaku kerana pada pendapat penulis, tidak ada sebuah pun kerajaan di dunia ini yang akan membiarkan sumber kewangannya hilang begitu sahaja. Mana-mana kerajaan sekalipun pasti akan mengkaji semula dan akan mengenakan tariff yang lain (otherformoftariff) untuk menggantikan kekurangan pendapatan akibat dari penurunan tariff duti impot selepas perlaksanaan AFTA 2015 nanti. Seperkara lagi, syarikat pengeluar dan penjual otomobil juga pasti tidak mahu menurunkan harga jualan tetapi sebaliknya akan menambah pelbagai aksesoritambahan supaya mereka dapat mengekalkan harga ditahap yang asal .

Kerajaan juga di kabarkan akan memastikan agar jumlah kemasukan kereta impot dari Negara-negara ASEAN berkurang sebanyak dua puluh peratus daripada jangkaan bilangan masuk sebenar untuk menjaga industri otomobil nasional. Hal yang demikian tentunya akan menyebabkan berlaku persaingan dikalangan pembeli untuk merebut jumlah kereta impot murah yang sedikit bilangannya di pasaran.

Apabila berlakunya persaingan, jika dilihat daripada terma ekonomi, iaakan mewujudkan situasi permintaan melebihi penawaran. Jika fenomena ini berlaku, maka wakil pengimpot (import dealers ) pastinya akan menjual otomobil berkenaan kepada pembeli yang mampu membayar harga terbaik kepada mereka.

Permintaan yang tinggi akan menyebabkan harga meningkat, apatah lagi jika produk itu bukan barangan kawalan kerajaaan seperti beras, gula, tepung dan sebagainya. Harga otomobil pasti bergerak turun dan naik mengikut permintaan di pasaran. Penurunan harga tidak mungkin akan terjadi.

Menjelang perlaksanaan AFTA dalam industryotomobil nanti, terdapat banyak lagi factor lain yang dibawah kawalan dan diluar jangkaan yang akan membantu mengekalkan kestabilan harga kenderaan impot, berbanding otomobil keluaran tempatan.

Misalnya, kadar naik turun nilai mata wang Negara-negara ASEAN, gesaan kerajaan supaya satu keluarga hanya boleh memiliki maksimum tiga buah kereta untuk mengawl jumlah kenderaan yang ada di jalan raya atau pun untuk mengurangkan pencemaran udara dan mengawal kesesakan lalulintas dan cadangan untuk memperkenalkan Sijil Empunya Kenderaan ( CertificateOfOwnership- COE ) seperti yang dilaksanakan di Singapura adalah beberapa langkah terbaik bagi menjana kestabilan tersebut.

Malah kerajaan pasti mempunyai beberapa strategi lain yang tentunya dapat mengurangkan kesan pengurangan duti impot ini keatas pendapatan Negara. Antara yang boleh dilakukan adalah dengan menurunkan tahap pembiayaan kereta impot kepada 50% atau 55% sahaja. Ini bermakna pembeli perlu menyediakan sejumlah wang deposit yang besar jika berkeinginan untuk membeli kereta impot. Manakala bagi kenderaan nasional pula, margin pembiayaan 90% bolehterus dikekalkan.

Melihat kepada fakta-fakta yang ada dan kemudian melihat pula kepada arus perkembangan masa kini, yang mana kebanyakan pengeluar kereta antarabangsa telah berusaha memperkuatkan kehadiran mereka di rantau ASEAN dengan mengubah beberapa strategi perniagaan, termasuk mengambil alih aktiviti pemasangan dan tampuk utama pengedaran sambil mengurangkan peranan pemegang francais ke tahap wakil pengedar sahaja dapat memberi bayangan kepada kita bahawa persaingan harga anatara jenama nasional dan jenama antarabangsa jika berlaku sekalipun, tidak akan begitu ketara.

Sehubungan dengan itu, strategi pembangunan jenama adalah amat penting bagi mereka untuk terus kekalrelevan dalam percaturan menguatkan kedudukan mereka di rantau ASEAN. Peletakan imej yang tepat dan pembangunan jenama yang berterusan perlu dilakukan tanpa gagal. Dengan melakukan semua kativiti utama ini secara sendiri,  syarikat-syarikat iniakan dapat memahami akan kehendak pasaran ASEAN dengan lebih baik dan mereka akan lebih arif untuk menangani sebarang masaalah yang bakal timbul. Malah bukan itu sahaja, mereka juga boleh menghidu peluang dengan lebih pantas.

Jika kita gunakan “commonsense”, seandai syarikat-syarikat inisudah tahu sedari awal bahawa perang harga akan berlaku dan ianya pula tidak akan menguntungkan mereka, kenapa hari ini mereka berlumba-lumba datang mengembangkan sayap perniagaan ke Negara ASEAN . Penulis berpendapat bahawa mereka datang ke sini untuk memastikan jenama mereka terus unggul sambil mengintai peluang di sebalik kealpaan syarikat otomobil tempatan yang kurang pengalaman bersaing secara global.

Penulis menjangkakan, persaingan hanya akan lebih tertumpu pada pembinaan jenama. Dengan kemasukan Cina kedalam Organisasi Perdagangan Dunia (WTO), persaingan akan menjadi hebat dan nyata. Setiap barangan berjenama tesohor akan kekal bergaya, manakala jenama yang biasa-biasa harus berentap dari segi harga dan sebagainya.

Menjelang tahun 2015 nanti, pasaran terbuka ASEAN merangkumi sasaran seramai  550 – 600 juta orang dan setiap perniagaan pula harus beroperasi secara global. Pada ketika itu, tiada jaminan bahawa pasaran setempat akan terus dikuasai. Peluang untuk meneroka pasaran baru sememangnya luas terbukadi hadapan mata, dan tampak begitu berpotensi tetapi jangan lupa bahawa di sebalik keghairahan itu, risiko perniagaan yang tinggi memang sedia menanti.

Jika dikira dengan kemasukan pasaran Cina, kawasan sasaran menjadi semakin besar dan luas iaitu pada sekitar 1.9 billion penduduk. Dengan Cina yang mempunyai kelebihan dalam segala bidang sama ada daripada kos pengeluaran yang murah, sumber tempatan yang banyak, penggunaan teknologi tercanggih masa kini, malahan boleh pula menawarkan produk pada harga yang kompetitif menampakkkan industri otomobil pada masa hadapan tidak akan mampu bersaing dalam bentuk harga semata-mata..

Baru-baru ini, Proton melancarkan model global Proton Preve pada 17 hb April 2012 dengan harapan untuk memperkuatkan jenama itu. Proton juga telah mensasarkan bahawa jenama Preve ini adalah jenama ekspot sepenuhnya selain di keluarkan juga untuk pasaran tempatan.

Proton menyedari bahawa adalah terlewat jika mahu menunggu sehingga tahun 2015 baharu di keluarkan model ekspot kerana jenama Proton itu sendiri perlu dibina sedari awal di Negara jiran tetangga memandangakan persaingan yang bakal tiba bukan lah calang-calang hebatnya. Dengan pembukaan ruang niaga lebih bebas itu, Proton tampaknya harus lebih bersiap sedia kerana jika kurang persediaan, pertarungan yang sengit bakal menanti daripada jagoan ternama di persada ASEAN sana.

Walaupun Proton sudah dikenali di Filipina, brunei, Thailand, Indonesia dan Singapura namun sedak beberapa tahun kebelakangan ini Proton memang agak perlahan dan kurang memberikan tumpuan kepada aktiviekspotnya. Pelancaran Preve dapat dilihat sebagai usaha Proton untuk memacu kembali usaha ekspotnyadisamping membina jenama dan kepercayaan pasaran ASEAN terhadap jenama itu menjelang AFTA 2015. Hanya dengan penjenamaan dan imej yang mantap Proton akan dapat bertahan dan terus berdaya saing.








No comments:

Post a Comment