SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

Pengaruh jenama terhadap remaja dan kaedah mengimbanginya….part 1




Penulis:                Syed Mazlan Syed Mat Dom



Apa itu jenama? Bagaimana jenama dikatakan mempunyai pengaruh kepada remaja? Apakah langkah-langkah untuk mengimbanginya? Ibu bapa serta penjaga tentunya tertanya –Tanya akan caranya. Artikel ini eterusnya akan mengupas isu-isu ini satu persatu.

Cuba anda bayangkan seorang anak kecil dilahirkan tanpa diberi nama oleh kedua orang tuanya. Mampukah ia hidup selesa dan Berjaya? Barangkali tidak. Begitu juga dengan produk dan perkhidmatan. ia perlu diberi nama ketika dihasilkan. hanya dengan bernama, barulah produk dan perkhidmatan boleh terus hidup dan bersaing di pasaran.

Dewasa ini, penjenamaan dipandang semakin penting sebagai senjata utama perniagaan. Hamper semua produk dan barangan perkhidmatan mempunyai jenama. Malah destinasi pelancongan dan Negara-negara juga sudah mula mengadaptasi konsep penjenamaan ini kedalam strategi perletakan imej mereka di mata dunia. Contohnya: Singapura sudah lam terkenal sebagai pusat membeli belah ternama di Asia Tenggara. Kini ia turut di sokong oleh imej “SingaporeGirl” yang dibawa oleh syarikat Penerbangan Singapura (SIA) yang kini sudah sinonim dan menjadi bualan harian masyarakat antarabangsa.

Yang pasti, jenama itu penting di mana-mana dan pada bila-bila masa dan hanya yang berjenama akan terus kekal berada dalam pasaran sana. Manakala yang tidak berjenama akan tercicir di permulaan saingan.

Dalam jangka waktu yang panjang, perletakan ( positioning ) yang tepat dan konsisten akan dapat membangunkan jenama yang hebat. Persepsi pelanggan akan terbina terhadap sesuatu produk atau barangan perkhidmatan. Ini akhirnya akan memungkinkan pengusaha mengenakan harga yang bersesuaian dengan peletakan itu tadi, sama ada harga terendah, harga biasa atau harga premium.

Siapakah pula pengguna? Pengguna merupakan individu yang menggunakan barangan dan perkhidmatan untuk memenuhi keperluan atau kemahuan diri. Setiap pengguna merupakan individu yang tersendiri.

Pengguna mempunyainilai ( value), sikap ( attitude), pilihan ( preference) dan tingkah laku ( behaviour) yang tersendiri. Contohnya minat seseorang pengguna akan berubah mengikut kitaran hidupnya. Semasa bayi tentu sekali “ pampers” dan susu bayi yang menjadi minatnya, apabila mencapai tahap kanak-kanak, barang mainanseperti doraemon dan angrybird yang dikejarnya sehari-harian. Masuk pula tahap remaja, panggung wayang TGV , MCD dan Domino Pizza serta KFC menjadi rakan karibnya. Menjelang pula usia akhir remaja , apabila usia sudah semakin matangmenjejak  ke angka 30. Barangan yang dibeli juga sudah berubah. Pakaian ternama, kereta berjenama, kediaman yang beralamat prestij menjadi idaman mereka. Apabila sudah melangkaui 30an,  masa banyak dihabiskan membina kerjaya dan keluarga. Produk yang digunakan sudah beralih pula kepada barangan pengguna dan keperluan rumah seharian.  Jenama pada waktu ini sudah kurang pentingnya kerana ia berkait rapat dengan tahap pendapatan isi keluarga masing-masing. Jika mampu pasti sekali mencari yang berjenama tetapi jika tidak mampu, yang biasa-biasa sudah memadai bagi mereka. Apabila usia sudah menganjak melepasi 40an,  dunia jam sepuluh ,  berita jam lapan dan dairi sukan pula menjadi kegemaran. Rancangan hiburan sudah tidak lagi menjadi keperluan. Kemudian, apabila menginjak 50an, barangan penjagaan kesihatan dan mungkin juga pakej pelancongan yang menjadi sebutan. Begitu lah keadaannya seolah –olah melalui satu pusingan.

Walaubagaimanapun, diantara setiap orang mungkin cara gaya keperluannya tidak lah sama meskipun berada ditahap umur yang sewaktu dengannya kerana ada beberapa lagi factor sosial yang lain yang boleh mempengaruhi gelagat pembelian pengguna. Factorsocial seperti tahap pendapatan bulanan boleh menentukan daya kuasa beli, lokasi tempat tinggal, kenegaraaan pengguna, lingkungan persekitaran, agama,  keadaan keselesaan tempat tinggal, budaya setempat, nilai hidup, pilihan yang ada dan pelabagai lagi yang factor yang lain juga mampu membezakan pola pembelian dan jenis barangan atau produk yang dicarimasing-masing.

Apakah kaitan di antara jenama dan pengguna?

Pada masa kini terdapat pelbagai corak galakan jualan. Ada yang menggunakan iklan, strategi harga, tawaran jualan, pembungkusan yang menarik dan aktiviti pembinaan jenama yang berterusan. Didalam artikel ini penulis ingin memfokuskan perhatian kepada jenama dan perananya yang berkaitan dengan gelagat pembelian pengguna, khususnya kesan jenama terhadap pengguna remaja.

Jenama diharap akan menjadi panduan kepada pengguna bahawa mereka akan mendapat kualiti yang sama setelah membeli pada kali yang pertama. Malah, jenama turut mampu menjanjikan harga yang sama, fungsi produk yang sama, bahkan bentuk yang sama seperti yang terdahulu. Pengaruh jenama amat kuat sehingga mampu mempengaruhi pelbagai lapisan pengguna, termasuk pengguna remaja.

Remaja boleh didefinisikan secara psikografik sebagai golongan yang berusia di antara 13 tahun ke 21 tahun ( Kamus Dewan , 2004). Pengaruh jenama amat ketara dalam mencorakkan carta perbelanjaan dua golongan pengguna ini. Di kalangan pengguna dewasa, kaitan yang rapat berlaku dengan jenama dilihat sebagai alat untuk mengurangkan risiko. Pelbagai jenis risiko dapat di kurangkan dengan bersandarkan kepada kekuatan jenama. Antaranya adalah risiko social, risiko fizikal barangan dan risiko psikologikal.kita dapat lihat dengan jelas disini bahawa imej jenama , imej pembekal, harga dan kepercayaan yang mendalam terhadap sesuatu jenama itu akan dapat mengurangkan segala risiko yang tersebut tadi didalam setiap aktiviti pembelian.

Bagi golongan remaja pula, walaupun sudah sekian lama menjadi sasaran iklan-iklan promosi, golongan ini masih dikategorikan sebagai golongan pelapis kepada pengguna sebenar yang ada pada hari ini, iaitu golongan dewasa.

Namun demikian, sesuatu yang diluar dugaan kini telah pun menjadi kenyataan. Golongan kelas kedua ini rupanya lebih hebat dan lebih berpotensi daripada sangkaan sebenar penganalis-penganalis perniagaan.

Menurut artikelluar negara yang dipetik ( BrandOutlook, Julai 2009 ), berpendapat, dengan adanya ibu bapa yang bekerja ( doubleincomeparent) yang mampu memberikan hadiah ( gifts ), dan wang saku yang lumayan telah membuatkan golongan remaja hari ini mempunyai kekuatan daya beli empat kali ganda lebih hebat berbandingibu bapa mereka ketika zaman remajanya.

Bertolak daripada penemuan terbaharu ini, maka syarikat korporat, para peniaga dan usahawantelah mula beralih arah dengan mensasarkan  golongan kedua ini sebagai sasaran utama didalam aktiviti promosi mereka.  Apatah lagi dengan kecanggihan internet dan kemudahanpemasaran secara maya maka amat lah mudah bagi mereka mendekati golongan ini. Remajazaman facebook dan twitter ini boleh dikatakan pada setiap saat di goda oleh pelbagai bentuk iklan, kata bual, gambar, suara dan bermacam teknik lagi yang seolah-olah sedang membentuk arah tuju mereka kepadaapa yang perlu mereka beli dan punyai tanpa disedari oleh mereka sendiri. Setiap harihampir 1500 buah iklan terpampang di kaca TV dan bersiaran di radio tempatan yang mana sasaran penonton dan pendengarnya adalah golongan remaja.

Kebijaksanaan dalam mengenalpasti peluang serta menangani karenah pasaran berpotensi ini merupakan satu asset penting bagi mencipta keuntungan yang dijangka berlipat kali ganda.

Golongan remaja dikatakan lebih mudah terpengaruh dengan penggunaan sesuatu jenama. Apabila sesuatu jenama popular berada dipasaran, ternyata golongan muda ini lah yang akan berusaha mendapatkannya terlebih dahulu.

Ramai remaja masa kini lebih megah memiliki seluar jeans, kemeja, baju T, kasut sukan, kasut kasual, peralatan computer, peralatan kosmetik , beg tangan dan juga jam tangan berjenama. Antara jenama buruan mereka adalah:  Camel, DKNY, GiorgioArmani, CalvinKlein, Adidas, Guess dan banyak lagi. (Sila lihat rajah )



<><><> <><><> <><><> <><><> <><><>
Kategori
Jenama
Kumpulan Sasaran
Remaja Lelaki
Kumpulan Sasaran
Remaja Perempuan
Cara Gaya Promosi
dan sasarannya
Kelab Sukan Bolasepak
Man U
Man City
Liverpool

Remaja lelaki sanggup berhabis duit untuk membeli jersey dan cenderahati pasukan kesayangan mereka yang dikatakan
“original”.
Stesen radio
Hot FM
MTV
Radio Era
Sinar FM
“Phone in programme” uyang menawarkan hadiah disukai ramai
TV3



Astro Arena
TV1










Slot dramasinetron cinta setiap Isnin-Khamis jam 7 malam menjadi kegilaan remaja
Siaran langsong Liga Super setiap Selasa, Jumaat dan Sabtu menarik perhatian remaja
Barang Kemas
Habib Jewels
Menggunakan remaja sebagai model promosi. Iklan terdapat di media dan majalah kesukaan remaja.
Peralatan Kosmetik
Maybelline
Aiken
Oxy 5
Oxy 10
Ginvera



Menggunakan remaja sebagai model promosi. Baik di iklan mahu pun di gedung pasaraya. Sekaligus menarik minat remaja lain mencubanya. Iklan banyak terdapat dalam majalah bacaan remaja.
Pakaian/ Seluar Jeans
BUM Equipment
Camel
Levis
Louis X111
Padini
Montagut

Iklan menggunakan remaja lelaki dan perempuan dan banyak didapati di majalah bacaan remaja.
Minuman Berkarbonat / Tidak Berkarbonat
Coolblog
Pepsi
Coke
Sprite
Iklan promosi menggunakan remaja baik di televisyen mahu pun di media massa yang lain. Ie:  majalah
Gedung Makanan Segera
Domino Pizza
Subway
PizzaHut
MacD
KFC
Menggunakan remaja sebagai model promosi.
Menu makanan adalah menu kesukaan remaja.
E: set breakfast , maxvalue set.
Penyedia Telekomunikasi
P1 Wimax
TM Streamyx
Digi
Celcom
Maxis
TM


Kadar minimum mampu langgan remaja.
Caj murah bagisms, mms dan chatting.
Kadar termurah pra bayar.
Sasaran jelas kepada remaja.
Band Muzik
Wali Band
Lagu keagamaan mengajak remajake arah islam
Kereta
BMW
VW
Audi
Renault Sport


Banyak fokus kepada kereta yang berbentuk sporty dan yang berpikap kuat.
Siapa yang suka kepada fokus begini selain remaja? Atau remaja dewasa.

Ikon Sukan
Dato LeeChongWei
Datuk NicolDavid



Iklan –iklan yang menggunakan beliau adalah iklan yang memfokuskan remaja sebagai sasaran
Rancangan Hiburan Televisyen
Raja Lawak
Anugerah Juara Lagu
Anugerah ABPBH
Mentor
Pilih Kasih

Semua rancangan popular ini adalah rancangan yang di dominasi remaja sebagai penontonnya.






















No comments:

Post a Comment