SPONSORED ADVERTISEMENT

Thursday 21 June 2012

Penjenamaan Dan Penjenamaan Semula


by MohdHalif on June 4, 2011

Starbuck sepanjang perjalanan penjenamaan semula

Setelah beberapa bulan blog ini ditutup.Ia adalah kerana untuk memberi laluan penjenamaan semula serta nafas baru,muka baru,isi yang lebih baru dan yang penting berkualiti. Beberapa entry lepas yang tidak berkaitan telah pun saya padam. Mula-mula saya hendak padam kesemuanya sekali tetapi bila fikir semula biarlah ia menjadi kenangan yang mana sebelum blog ini diberi nafas baru. Ok! amacam nafas baru ok tak?:)Kalau anda semua nak tahu sebenarnya bukan blog saya yang tak terkenal ini saja membuat penjenamaan semula.Malah sebesar-besar syarikat juga membuat perkara yang sama. Sebagai contoh cokacola,pepsi,starbuck, KFC, Mcdonald, Adidas,Levis, Nike,Discovery Channel,Pizza Hut,Xerox,Apple,Proton hinggakan seorang artis juga akan membuat penjenamaan semula.Pendek kata hampir semua syarikat besar membuat penjenamaan semula baik kepada nama,logo,tag line,design,warna,tema product,perkhidmatan dan pelbagai lagi lah.

Persoalannya apakah penjenamaan dan apakah penjenamaan semula?

Creative without strategy is called ‘art’. Creative with strategy is called ‘advertising”

Di Malaysia ramai usahawan tidak menitik beratkan mengenai kepentingan penjenamaan(branding) apakan lagi penjenamaan semula (Rebranding). Jadi sebenarnya penjenamaan adalah sangat penting sekiranya anda ingin memasarkan produk atau perkhidmatan ke arah yang lebih tinggi lagi. Tanpa penjenamaan bagaimana pelanggan boleh mengingati anda dengan pelbagai ribuan dan jutaan produk di pasaran. Jadi Apakah pula penjenamaan semula? dalam wikipedia mengatakan penjenamaan semula adalah mencipta semula nama,simbol,logo,tema atau kombinasi pertukaran dari mana-mana tadi agar memperkukuhkan lagi jenama tersebut di persada pasaran agar ia nampak lebih berbeza dari produk sedia ada dan juga produk pesaing lain.

Sebenarnya penjenamaan semula boleh di aplikasikan untuk barangan yang telah lama dipasaran,barangan yang tidak mendapat tumpuan dipasaran malah barangan yang dalam pembikinan lagi. Penjenamaan semula melibatkan berubahan besar seperti strategik pemasaran,pengiklanan,jualan, dan banyak lagi.

Apakah kepentingan Penjenamaan semula?

Diantara kepentingan yang paling utama dalam penjenamaan semula ialah membuat Perbezaan agar ia lebih Segar,Moden dan mengikut Teknologi serta Trend semasa.Bila mana sebuah produk sudah terlalu lama dipasaran maka persepsi pelanggan akan merasakan produk tersebut adalah sama dengan produk pesaingan yang lain. Maka satu perubahan perlu dilakukan untuk menonjolkan kesegaran dan perbezaan tersebut. Jadi tidak hairanlah mengapa syarikat gergasi seperti Nike mengeluarkan modal yang besar sehingga puluhan dan ratusan juta ringgit untuk mencipta nama dan membuat penjenamaan semula. Mereka percaya dengan meningkatkan kredibiliti jenama tersebut maka kepercayaan dan keyakinan pelanggan terhadap produk dan barangan tersebut akan lebih tinggi.Dengan ini maka,akan memudahkan proses penjualan barangan tersebut dipasaran. Konsep inilah yang banyak digunakan di Amerika dan Negara-negara Eropah yang lain.

Oleh itu saya selaku owner kepada blog ini juga melakukan penjenamaan semula. Agar ia boleh pergi lebih jauh dan berdaya saing dan tidak ketinggalan ditelan dek kemodenan dan kecanggihan teknologi terkini:) Biarlah ia hanya perubahan yang tidak seberapa tetapi sekurang-kurangnya ia adalah lebih baik dari yang semalam. Start Small tidakalah begitu penting.. berbanding Think Big itu sebenarnya adalah lebih penting.

No comments:

Post a Comment