SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

JENAMA DAN PENGGUNA




Apakah yang dimaksudkan dengan jenama? Secara umumnya jenama boleh ditakrifkan sebagai satu nama, logo, simbol, terma atau tanda perniagaan, atau gabungan di antaranya yang bertujuan untuk memperkenalkan barangan atau perkhidmatan kepunyaan seseorang penjual, berbanding dengan penjual yang lain dan untuk membezakan produk daripada para pesaingnya.

Dewasa ini, penjenamaan dipandang semakin penting sebagai senjata utama sesebuah perniagaan. Hampir semua produk dan barangan perkhidmatan mempunyai jenama. Dana yang pasti, hanya yang berjenama akan terus berada di pasaran manakala yang tidak berjenama akan ketinggalan dan pupus di peringkat awal persaingan.

Di Malaysia, dapat dilihat contoh yang paling ketara berkenaan dengan konsep jenama ini. Air mineral yang dibotolkan misalnya. Adakah anda sanggup membayar sejumlah RM1.60 untuk sebotol 1.5 liter air mentah sekiranya ia tidak berjenama?

Sedangkan dalam masa yang sama, negara Singapura hanya membayar 3 sen untuk setiap seribu liter air mentah yang dibekalkan kepadanya dari gunung Pulai di Johor. Kedua-duanya sama; datang daripada sumber yang asli, dari celah batu di kawasan pergunungan.

Kini puluhan jenama wujud di pasaran. “Goodluck”, “ No Name “, “ Evianwater” dan “Spritzer”, merupakan contoh jenama air mineral dalam botol yang mewarnai industri berkenaan di Malaysia.

Bergantung pada jenama, harganya pasti berbeza. Ada yang berharga rendah dan ada juga yang berharga premium. Kenapa keadaan ini boleh berlaku? Jawapannya mudah; ada nama ada harga. Dengan adanya jenama, produk-produk dapat diasingkan dan diletakkan mengikut cita rasa pengusaha berdasarkan kepada strategi perniagaan masing-masing. Dalam jangka waktu yang panjang, peletakan yang tepat dan konsisten akan dapat membangunkan jenama yang terkenal.

Persepsi pelanggan terhadap sesuatu produk akan terbina. Hal yang demikian akhirnya akan memungkinkan pengusaha mengenakan harga yang bersesuaian dengan peletakan imej itu tadi, sama ada pada tahap harga yang terendah, harga biasa, harga sederhana atau pun pada harga premium.

Siapakah pula pengguna? Pengguna ada lah individu yang menggunakan barangan dan perkhidmatan untuk memenuhi keperluan dan keinginan diri. Setiap pengguna mempunyai nilai, sikap, pilihan dan tingkah laku yang tersendiri. Kebiasaannya kitaran hidup pengguna mempengaruhi tingkah lakunya. Sebagai contoh, minat seseorang pengguna akan berubah-ubah mengikut kitaran tahap umur dan pelbagai contoh kitaran yang lain seperti kitaran sekeliling, kitaran sahabat handai, dan kitaran ilmu pengetahuan dan sebagainya. Namun demikian, tidak dapat dinafikan juga bahawa mungkin ada beberapa sebab dalaman dan luaran lain yang boleh mempengaruhi gelagat pembelian pengguna.

Seterusnya,apa kah kaitan yang ada di antara jenama dan pengguna? Seperti yang telah diketahui umum ,terdapat pelbagai bentuk kempen galakan jualan wujud di pasaran ketika ini. Ada yang menggunakan iklan, ada yang menggunakan sistem harga, tawaran jualan, pembungkusan dan juga penjenamaan. Ini adalah di antara contoh titik pertemuan di antara pengguna dan produk. Jenama merupakan titik pertemuan yang paling awal di mana setiap mata bakal pembeli akan tertumpu pada jenama sebelum faktor lain menerobos ke dalam pemikiran mereka.

Dalam artikel ini, penulis ingin menumpukan perhatian kepada jenama dan peranan yang dimainkan oleh faktor tersebut terhadap gelagat pembelian pengguna. Jenama diharapkan akan menjadi panduan kepada pengguna bahawa mereka akan memperoleh kualiti yang sama setelah membeli pada kali yang pertama.

Malah, bukan setakat itu sahaja, malahan jenama juga mampu menjanjikan harga yang sama, fungsi produk yang sama, danbentuk yang sama seperti yang terdahulu. Pengaruh jenama ini amat kuat. Bukan sahaja di kalangan warga dewasa, malah mampu juga mempengaruhi para pengguna remaja.

Pengaruh jenama amat ketara dalam mencorakkan carta perbelanjaan harian kedua golongan pengguna ini. Namun demikian, golongan pengguna remaja dikatakan lebih mudah terpengaruh dengan penggunaan sesuatu jenama. Apabila sesuatu jenama yang popular berada di pasaran, golongan muda inilah terdahulu yang akan berusaha untuk mendapatkannya.

Ini seterusnya menjadi ikutan ramai dan wujudlah satu budaya yang mengagungkan sesuatu jenama di kalangan pengguna. Ramai remaja kini lebih megah apabila memiliki barangan yang berjenama.

Dari sudut pandangan kepenggunaan, gejala terlalu mementingkan jenama di kalangan remaja ini sebenarnya merupakan satu amalan yang tidak sihat. Pola perbelanjaan mereka perlu diawasi oleh ahli keluarga.

Aspek kepenggunaan perlu dipupuk daripada peringkat awal umur seseorang dan perlu diterapkan di dalam sistem pendidikan negara. Hal ini disarankan dengan harapan dapat melahirkan para pengguna yang berwibawa dan pintar dalam mencorakkanperbelanjaannya.

Secara keseluruhannya, pengaruh jenama di kalangan pengguna remaja harus diberi perhatian daripada peringkat perkembangananak-anak lagi. Kita tidak mahu melahirkan pengguna yang mengaung-agungkan jenama secara membuta tuli tanpa menggunakan minda untuk menetapkan daya belinya.

Memang benar, jenama sering dilihat sebagai cerminan kepada kualiti yang tinggi dan sebagai satu jaminan kepada kesamaan fungsi, tetapi penggunaseharusnya bijak memilih, apatah lagi di kalangan remaja agar tidak terpengaruh dengan buaian iklan yang canggih dan mempesonakan, yang dibawa oleh barangan berjenama hampir setiap masa melalui pelbagai media tempatan dan antarabangsa.

Perlu ditekankan di sini bahawa moto “ gaya, mutu dan keunggulan” yang dicanangkan hanya tertumpu pada kualiti produk terbabit, sedangkan sifat si pemakainya di kalangan remaja tidak memberikan gambaran yang sebenar.

Ramai remaja yang terkeliru dengan iklan-iklan barangan berjenama yang menampilkan gaya hidup dan arah aliran fesyen masa kini.

Di kalangan pengguna dewasa, kaitan yang rapat dapat dilihat berlaku apabila jenama menjadi alat untuk mengurangkan risiko. Pelbagai jenis risiko dapat dikurangkan dengan bersandarkan kepada kekuatan jenama. Antaranya ialah risiko fungsi, risiko fizikal barangan, risiko sosial dan risiko psikologikal.

Imej jenama, imej tempat membekal,  harga malah kesetiaan jenama dapat membantu pengguna mengurangkan risiko mereka di dalam setiap pembelian.

No comments:

Post a Comment