SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

Pembungkusan Jenama Cabaran Bagi Usahawan




Penulis:                Syed Mazlan Syed Mat Dom



Dunia hari ini sesak dengan limpahan pelbagai jenis produk dan perkhidmatan. Ada ratusan ribu di sekeliling kita pada ketika ini. Cuba fikirkan berapa kerap anda terdedah pada iklan produk serta perkhidmatan melalui rangkaian televisyen tempatan, radio, surat khabar, majalah, kain rentang dan sebagainya?

Kajian pernah menunjukkan, seorang individu akan terdedah kepada antara 1000 hingga 1500 iklan produk dan perkhidmatan yang dipaparkan dalam pelbagai media tempatan bagi tempoh 24 jam. Fenomena ini sudah cukup untuk menunjukkan betapa sesaknya pasaran produk dan perkhidmatan di Negara kita pada masa ini.

Dengan meneliti keadaan ini, pengeluar produk dan jenama pastinya perlu bekerja dengan lebih keras bagi memastikan produk atau jenama mereka berupaya menarik perhatian pengguna. Untuk memperoleh perhatian yang lebih daripada pengguna, pengeluar tentunya harus berkomunikasi dengan mereka. Komunikasi pula harus tepat dan jitu supaya mesej yang ingin disampaikan dapat diterima dengan tepat dan padat.

Namun demikian, usaha tersebut perlu dilakukan dalam ruang masa yang terhad. Oleh sebab itu, peluang yang ada perlu direbut. Perebutan yang berlaku pula kadangkala amat sengit. Pengiklanan di media massa misalnya dipengaruhi oleh factor masa yang terhad, di samping kos pengiklanan yang semakin meningkat.

Oleh sebab kesukaran untuk mendapatkan ruang iklan yang mungkin disebabkan oleh harga yang dikenakan terlalu mahal, atau ruang yang tidak mencukupi dan masa yang diberi tidak begitu sesuai, maka para pengeluar terpaksa mencari jalan keluar yang lain. Namun, apakah pilihan yang ada bagi mereka? Salah satu jalan pintas yang ada untuk mereka terus mampu berkomunikasi dengan pengguna adalah melalui pembungkusan jenama atau pembungkusan produk; “a silentsalesman”.

Walaupun cara ini lebih sesuai bagi penjual produk dan tidak begitu relevan untuk penjual perkhidmatan, namun penjual perkhidmatan boleh menggunakan kaedah bekerjasama (co-branding) dan sebagainya dengan produk perkhidmatan lain yang sudah mantap bagi memastikan kehadirannya di pasaran turut sama dirasai.

Pembungkusan jenama atau produk merupakan salah satu cara komunikasi yang boleh diharapkan. Haluan dan perlakuan serta trend pasaran yang sering berubah telah melahirkan keperluan yang sedemikian.

Antara sebabnya adalah berkaitan dengan berkurangnya pengiklanan secara meluas untuk membina jenama, bertambahnya pembelian barangan yang tidak tahan lama di pusat jualan runcit dan meningkatnya kesedaran pihak pengurusan terhadap kemampuan pembungkusan untuk mencipta kelainan tanggapan di kalangan pengguna terhadap produk yang tidak tahan lama. Secara ringkas pembungkusan jenama atau produk bertujuan untuk mendapatkan perhatian pengguna melalui penampilan yang berbeza daripada lain-lain produk di rak pameran yang sama.

Di Negara-negara barat, kebanyakan pembantu jualan yang berperanan membantu pengguna di kebanyakan pasar raya sudah pun digantikan dengan system “DIY” atau system segalanya dibuat sendiri. Oleh yang demikian, pembungkusan jenama menjadi semakin penting sebagai penjual yang bisu (a silentsalesman) untuk membantu pengguna dalam proses pemilihan mereka ataupun untuk mendapatkan pemerhatian khusus daripada mereka.

Pembungkusanjenama atau produk ini dapat mendekatkan sesuatu jenama kepada penggunamengetengahkan kelebihan sesuatu barangan, member maklumat berguna dan yang paling efisien dapat membantu pengguna yang mengalami kesukaran untuk membuat pilihan yang tepat. Ratusan atau mungkin ribuan jenama produk yang sama yang terletak berhampiran di rak-rak pasr raya membuatkan pernan pembungkusan semakin diperlukan. Saingan yang hebat, kitaran hidup produk yang semakin pendek dan pasaran yang penuh sesak turut menyokong keperluan pembungkusan jenama atau produk sebagai alternative baru bagi melariskan jualan.

Selain membantu melindungi dan sebagai tempat mengisi produk, pembungkusan juga merupakan satu kemudahan bagi pengguna dan sebagai alat komunikasi antara pengeluar dengan pengguna.

Pembungkusan juga harus berkebolehan untuk berkomunikasi. Sebarang mesej yang dihajatkan oleh pengeluar seharusnya boleh disampaikan kepada pengguna melalui pembungkusan. Sebagai contohnya, pembungkusan produk atau jenama itu boleh menarik pandangan sekilas lalu pengguna. Pengguna yang hanya terpandang sepintas lalu boleh berpatah balik semata-mata kerana pembungkusan yang menarik. Pembungkusan juga perlu berupaya membuktikan bahawa isi kandungannya sama seperti yang dijanjikan oleh naratif di luar pembungkusan itu sendiri. Pembungkusan perlu mampu mengatakan “ambillah saya”, mempunyai peersonaliti yang tersendiri dan mampu menggalakkan penggunaan berulang dengan mengutarakan pembungkusan yang tercanggih berbanding produk-produk lain, tercantik di antar pelbagai pilihan yang ada, praktikal dan mesra pengguna, berbanding pilihan yang lain dan juga mudah dikenal.

Di samping itu, kebolehan pembungkusan untuk member maklumat dan arahan tatacara penggunaan sesuatu jenama atau produk ke tahap yang paling maksimum merupakan stu bonus yang dapat membantu kejayaannya. Label yang lengkap member penerangan tentang amaran salah guna, isi kandungan bahan asas yang digunakan amat diperlukan bagi menarik perhatian pengguna hari ini yang rata-rata berpelajaran tinggi.

Reka bentuk pembungkusan pula boleh menjadi senjata persaingan dalam perniagaan. Sesungguhnya reka bentuk boleh menambah nilai sesuatu jenama atau produk. Sebagai contoh, produk minuman yang dibungkus dengan menggunakan penyedut pasang siap dan senang dituang amat menarik perhatian pengguna. Jenama shampoo yang dijual dalam botol yang berbentuk feminin telah membantu meningkatkan tahap pemerhatian pengguna terhadapnya di rak pasar raya.

Reka bentuk ini dapat mendekatkan produk, jenama dan pengeluar kepada pengguna. Reka bentuk pembungkusan juga boleh mempengaruhi pengedar dan peruncit untuk menjual sesuatu jenama atau produk kerana dapat memudahkan mereka untuk menyimpan dan membuat susun atur yang menarik di rak-rak pameran. Malah reka bentuk pembungkusan yang baik juga dapat membantu mengurangkan kos pengeluaran dan memaksimumkan keuntungan sesebuah syarikat pengeluar.

Identiti visual jenama termasuklah logo, symbol, pembungkusan dan tempat produk itu dipamerkan. Seperti yang sering dilihat, reaksi kita yang paling awal terhadap sesuatu adalah daripada segi visual dan ini diperkuatkan lagi oleh penemuan kajian yang mengatakan bahawa lapan puluh peratus daripada otak manusia diperuntukkan untuk mengenal pasti kesan visual.

Sebagai contoh, perwatakan dan rupa bentuk manusia amat penting sebagai identiti pengenalan mereka dan mereka menggunakan identity visual ini untuk memperkenalkan diri kepada orang lain. Walaupun identity seseorang itu tidak boleh dinilai seratus peratus daripada visualnya, namun itulah elemen pertama yang akan dilihat. Kemudian barulah penilaian daripada segi sikap dan nilai dilakukan.

Walaupun identity visual jenama atau produk tidak mewakili seratus peratus kebenaran tentang sesuatu jenama atau produk, tetapifactor visual amat penting dan menjadi asas binaan yang paling penting dalam pembentukan identity sebenar dan komunikasi sesuatu produk.

Pembungkusan jenama berkebolehan untuk mewujudkan komunikasi tentang kelebihan dan kekurangan serta bahan asas sesuatu produk dan pada masa yang sama, pembungkusan boleh membayangkan kandungan nilai sesuatu barangan kepada pengguna. Tugasan ini pula dibantu hebat oleh publisiti dan pengiklanan yang turut dibuat oleh pihak pengeluar. Kerjasama ini dapat mengujudkan kehadiran satu jenama yang cukup mantap di ruang pameran jualan.

Jika dilihat dalam konteks industry kosmetik di Malaysia hari ini, ratusan jenama tempatan dan luar Negara boleh didapati di pasaran, sekali gus menjadikannya industry yang amat kompetitif.

Sehubungan dengan itu, pembangunan dan penjagaan personality jenama amat penting dalam menentukan kejayaan sesuatu jenama. Barangan kosmetik yang muncul dengan janji untuk memberikan kecantikan, fesyen dan gaya amat mementingkan persembahan visualnya. Setiap produk yang diketengahkan haruslah kena dan seimbang dengan emosi pengguna. Ikalan dan promosi jualan juga membantu dalam melahirkan jenama kosmetik tersebut. Sebagai contohnya Jenama Poison, Avon, Nutrimetics, Liasari, Sunsilk, Inspire dan FairandLovely dibantu oleh kesemua gabungan ini.

Namun yang memainkan peranan paling penting adalah sesuatu yang berfungsi meruntun kemahuan pengguna di tempat jualan (pointofsale). Di sinilah jenama-jenama terbabit perlu memiliki personality yang boleh berinteraksi dengan pengguna.

Dengan kehadiran beratus-ratus jenis produk dan jenama kosmetik di rak-rak pameran dewasa ini, maka menjadi kemestian bagi setiap syarikat pengeluar dan pemasar kosmetik untuk mempunyai cara dan jenis pembungkusan yang terbaik, sama ada secara struktur mahupun secara grafik yang mampu mewujudkan satu bentuk komunikasi yang efektif.

Pembungkusan kosmetik kebiasaannya bergantung pada beberapa elemen penting seperti bentuk, pilihan warna dan tipografi yang merangkumi saiz, stail dan susun atur tulisan sebagai media untuk menyampaikan mesej. Oleh yang demikian, ketiga-tiga elemen ini harus mampu membentuk pertalian emosi dengan pengguna, sekali gus berupaya membina imej jenama berkenaan di kalangan mereka.

Di samping itu, pengeluar kosmetik juga mereka cipta bentuk pembungkusan mereka supaya dapat menangani isu-isu seperti tekanan persaingan, perubahan perletakan produk dan pengembangan produk, seperti penambahan jenis produk baik daripada kategori yang sama mahupun daripada kategori yang lain.

Dalam masa yang sama, trend dan fesyen juga memainkan peranan penting dalam industry ini. Oleh yang demikian, perubahan reka bentuk pembungkusan biasanya dilakukan setiap tiga atau lima tahun sekali.

Perubahan ini boleh dilakukan sama ada dengan mengubah keseluruhan bentuk pembungkusan, atau sekadar melakukan penambahbaikan tertentu pada pembungkusan yang sedia ada. Yang penting identity asal produk perlu dikekalkan. Jika tidak, pembungkusan akan ketinggalan zaman dan bakal oleh reka bentuk yang lain. Pembungkusan produk kosmetik turut menggunakan unsure warna. Walaupun penggunaannya tidak kekal, namun kepentingannya tidak dapat dinafi. Sebagai contoh, hari ini warna biru menjadi pilihan, tetapi esok berubah pada warna kuning. Jenama akan dipandang lama dan tidak menarik jika terus menggunakan warna kegemaran semalam untuk mewarnai pembungkusannya pada hari ini ataupun pada masa hadapan.

Pengeluar kosmetik disarankan menjalankan penyelidikan trend warna terlebih dahulu sebelum memperkenalkan sesuatu barangan kosmetik dan tentunya dapat membantu dalam menjangka trend yang akan dating sebelum pesaing mampu melakukannya.

Di samping itu, factor tipografi atau kaedah susun atur tulisan juga boleh membantu dalam membentuk sesuatu suasana, era ataupun gender. Proses ini boleh dibuat secara canggih atau bersahaja. Jenis tulisan yang digunakan pula boleh menjelaskan sama ada barangan itu berkualiti, berharga tinggi ataupun berharga murah.

Peniaga kosmetik adalah penjual harapan dan janji. Apabila sesebuah jenama kosmetik itu diubah suai isi kandungannya atau diubah strategi perletakannya, maka mesej yang baru itu mesti disampaikan kepada semua pengguna, tidak kira sama ada pengguna tetap ataupun bakal pengguna. Sebagai contohnya jika bahan asas produk kosmetik berkenaan telah diubahsuai dengan memasukkan bahan aktif vitamin E yang diketahui ramai mempunyai kebaikan daripada segi terapi, maka corak pembungkusan barangan kosmetik itu juga harus diselaraskan bagi memenuhi ciri-ciri pengimejan baru ini dan mesej, dengan itu dapat disampaikan kepada pengguna di luar sana.

Kebanyakan pengusaha hari ini memberi perhatian yang khusus pada gelagat membeli belah pengguna, sikap dan cara pengguna membuat pilihan untuk memastikan pembungkusan yang dicipta boleh member daya tarikan pada pasaran sasaran yang terdiri daripada berbilang jenis dan peringkat masyarakat.

Melihat pada perkembangan pasaran yang positif ini, syarikat yang hanya mengkhusus dalam pembungkusan telah tumbuh seperti cendawan di seluruh pelosok dunia. Masing-masing mengaku dan melabelkan diri sebagai pakar dalam bidang berkenaan dengan hasrat dapat menarik pelanggan dari kalangan pengusaha dalam industry kosmetik ini.

Melihat perkembangan yang berlaku sejak kebelakangan ini, pembungkusan dilihat akan menjadi satu industry yang penting. Syarikat pengeluar asal peraltan kosmetik hanya perlu menyediakan bahan asas kosmetik, manakala botol, kotak dan label semuanya boleh ditempah mengikut kehendak sendiri daripada syarikat pembungkusan yang sedia ada beroperasi.

Sebenarnya, perkembangan dalam industry kosmetik ini turut berlaku dalam pelbagai sector perniagaan yang lain. Sektor industry kecil dan sederhana (IKS) turut tidak ketinggalan. Hal ini jelas apabila Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia (MITI) menyeru syarikat IKS tempatan agar membangunkan strategi penjenamaan yang baik, menggunakan teknik pembungkusan yang terkini dan menggunakan kepelbagaian dalam usaha mempromosikan jenama mereka di peringkat nasional dan antarabangsa.

Dalam masa yang sama, MITI, turut menyarankan kepada pengusaha IKS agar menggunakan teknik pembungkusan terkini dan membina jenama yang mantap sebagai asas untuk besaing di peringkat antarabangsa.

Seruan serta saranan ini jelas menunjukkan kepentingan aspek pembungkusan produk dititik beratkan bagi memastikan sesuatu produk yang dihasilkan dapat menarik minat pengguna. Tanpa pembungkusan yang baik, produk yang berkualiti sekalipun bakal ditenggelamkan oleh produk-produk lain yang lebih menarik perhatian pengguna.


1 comment:

  1. salam,
    boleh tahu artikel ini hasil penulisan saudara atau bukan..
    sebab saya nak jadikan rujukan tugasan saya..terima kasih

    ReplyDelete