SPONSORED ADVERTISEMENT

Friday 22 June 2012

Jenama Penjejakan ROI

ROI Jenama atau Pulangan atas Pelaburan adalah ukuran berapa banyak syarikat dapat keuntungan daripada penggunaan jenama ini ketika memasarkan produk atau perkhidmatan.
Jenama boleh menjadi nama, reka bentuk, istilah, atau simbol yang label pemilikan. Jenama boleh menjadi aset yang sangat penting bagi syarikat dan begitu juga ia boleh memacu kejayaan dalam pasaran kewangan dan berdaya saing. Dalam tema pengiklanan, jenama adalah elemen yang sangat berharga. Biasanya, sebuah jabatan Pemasaran bertujuan untuk menyelaraskan jangkaan pelanggan di sebalik nama jenama. pemasar cuba memberikan kualiti dan ciri-ciri tertentu untuk jenama supaya pelanggan akan dapat membezakan produk atau perkhidmatan mereka selain dari yang lain. Jenama boleh begitu kuat bahawa mereka boleh menarik jualan walaupun tanpa banyak usaha promosi dari syarikat. Ia adalah untuk sebab ini yang ramai ahli pemasaran telah berusaha pakar dalam jenama pengurusan, seni penciptaan jenama dan penyelenggaraan.
Apabila jenama yang menjadi sangat popular untuk segmen pasaran sasaran, ia mencapai pengiktirafan jenama. Apabila pengiktirafan jenama mencapai titik positif massa kritikal, jenama mencapai francais jenama. Matlamat utama dalam pengurusan jenama adalah untuk tempat satu jenama tertentu di atas produk atau perkhidmatan yang kategori. Satu jenama juga boleh dikelaskan sebagai sejenis tanda niaga, terutamanya jika ia mengenal pasti dan menentukan pemilik jenama sebagai sumber komersil sesetengah produk dan perkhidmatan. Apabila ini berlaku, pemilik jenama boleh memohon untuk perlindungan hak milik dengan mendaftarkan cap dagangan itu.
Menurut kaji selidik yang disusun oleh Interbrand Corp dan disiarkan melalui Minggu Perniagaan, lima nama jenama global Coca-Cola, Microsoft, Perniagaan Antarabangsa Mesin (IBM), General Electric (GE), dan Intel. Nilai-nilai jenama-jenama ini telah dikira dengan menentukan peratusan pendapatan syarikat yang boleh terus dikreditkan ke jenama. Apabila ini dilakukan, mereka dijangka hasil jualan selama lima tahun dan ditolak nilai tidak ketara, seperti paten dari angka ini. Lain-lain kurang mendalam kaedah menentukan nilai jenama adalah penggunaan nama-jenama kelebihan harga yang lebih tinggi dan syarikat penilaian. Melalui kaedah pertama, pengiktirafan jenama boleh diukur melalui perbezaan dalam harga produk berjenama dan produk generik. Ini adalah berdasarkan fakta bahawa penjenamaan meningkatkan nilai dianggap produk dan perkhidmatan. Kaedah kedua yang lebih tinggi syarikat penilaian adalah berdasarkan bagaimana pelabur nilai jenama yang berbayar.
Jenama penilaian adalah satu faktor penting dalam pengurusan jenama. Jenama penilaian melibatkan pengiraan potensi perolehan daripada jenama sepanjang hayat yang dijangkakan ke nilai hari sekarang. Penjejak jenama nilai mungkin direka untuk memantau kesan apa-apa iklan atau strategi pemasaran pada nilai jenama. Aktiviti pesaing, angka jualan, trend pasaran, dan lain-lain petunjuk prestasi utama (KPI) boleh bersepadu ke dalam tracker nilai jenama. Setelah semua data ini bersama-sama dalam satu halaman mudah membolehkan analisis dan perbandingan. Selain itu, persediaan ini memudahkan pengurus untuk membina hubungan antara beberapa faktor dan jenama ROI.
Source: http://my.hicow.com/jenama/ibm/coca-cola-1497832.html

No comments:

Post a Comment