Penulis: Syed Mazlan Syed Mat Dom
Penjenamaan pernah menjadi topik hangat suatu ketika dahulu.
Pada tahun 1988, majalah TheEconomisttelah
mengiktiraf tahun itu sebagai tahun yang dikuasai aktiviti penjenamaan.
Nampaknya, bertolak dari tarikh keramat itu sehinggalah ke hari ini,
penjenamaan semakin popular dan menjadi strategi utama dalam dunia perniagaan.
Percambahan dalam bilangan produk, terutamanya produk pengguna telah
memungkinkan penggunaan jenama semakin diperlukan. Jenama diperlukan bagi
menenbusi pasaran baru apabila pengusaha merasakan pasaran tempatan mereka
semakin matang dan kehilangan potensi. Malah jenama juga diperlukan untuk kekal
berada dalam lingkungan persaingan semasa.
Dewasa ini,
banyak syarikat di Asia sudah mula mengambil perhatian yang serius terhadap aspek
penjenamaan. Mungkin mereka telah mula belajar daripada kejayaan beberapa buah
syarikat besar barat yang berjaya mengatasi halangan dan arus kegawatan dunia
disebabkan mereka mempunyai jenama yang dikenal. KimFaulkner, Pengarah Urusan
Interbrand, Singapura pernah mendakwa syarikat-syarikat di Asia kini menyedari
bahawa jenama (tempatan) boleh digunakan sebagai senjata, bukan sahaja untuk
menambah kemampuan untuk menguasai syer pasaran antarabangsa, tetapi juga dapat
digunakan sebagai pelindung bagi mengekang keinginan pengguna tempatan terhadap
jenama dari luar.
Kesedaran ini
adalah satu perkembangan yang amat sihat. Peralihan paradigma dalam pemikiran
pengusahapengedar dan pengilang Asia ini amat dialu-alukan. Mereka dilihat
tidak lagi mahu menjadijenama sisipan, sebaliknya bercita-cita mahu menjadi
jenama yang terkemuka dan mendominasi pasaran yang ditandingi bersama-sama
produk lainnya.
Benar seperti
kata satu falsafah perniagaan:
“Jika anda berlawan menggunakan harga, anda
akan mati dan tutup kedai bersama harga. Jika anda berlawan menggunakan
teknologi, tidak semua pengguna dapat menghargai sesuatu yang mereka tidak
dapat lihat dan dengar. Dan jika anda bersaing menggunakan penjimatan kos
pengeluaran, pengusaha lain akan mengikut langkah anda dalam jangka masa
sepuluh minit kemudian. Hasilnya, kelebihan yang anda miliki tidak akan kekal
lama.”
Sehubungan itu,
satu bentuk identiti yang kekal perlu ada. Identiti ini akan dapat memberidaya
saing yang berpanjangan. Bentuk identiti yang dimaksudkan ialah “Penjenamaan”.
Aspek pembinaan
jenama ini telah diamalkan oleh kalangan pengeluar otomobil di Jepun dan Korea
sejak lebih tiga dekad yang lalu. Hari ini dapat dilihat beberapa jenama yang
berasal dari kedua-dua buah Negara itu sudah mula menjadi jagoan di persada
antarabangsa. Jenama seperti Nissan, Honda, Toyota, Kia dan Hyundai merupakan
antara jenama yang menjadi bualan harian di pasaran ketika ini.
Kegigihan mereka
sepatutnya menjadi contoh kepada pengusaha, pengedar atau pengilang di Negara
ini. Seperti kata TorstenNilson, seorang pakar jenama dari Sweden, “hanya yang
berkeinginan untuk menjadi Jenama nombor satu dunia sahaja yang akan berjaya”.
Tidak dinafikan,
tugas memajukan sebuah jenama di Negara ini bukanlah sesuatu tugas yang mudah.
Strategi yang tepat perlu dilaksanakan. Imej kurang menarik “Buatan Malaysia”
dan ditambah pula dengan pasaran tempatan yang kecil sebenarnya memberikan
tekanan dan kekangan modal kepada banyak pengusaha Malaysia untuk memulakan
saingan.
Namun untuk
melakukannya bukanlah sesuatu yang mustahil. Banyak yang boleh dipelajari
daripada syarikat gergasi luar Negara seperti BMW. Ditubuhkan pada tahun 1928,
BMW ketika itu bukanlah satu jenama yang terus Berjaya. Dalam sejarahnya, pada
tahun 1959, syarikat ini telah hampir bankrap dan hampir diambil alih oleh
syarikat DaimlerBenz. Mujurlah sekitar akhir tahun 70-an dan awal 80-an BMW berjaya
mengetengahkan imej “theultimatedrivingmachine” pada tahun-tahun berikutnya.
Dengan mengekalkan kempen dan imej berkenaan, jenama BMW semakin sebati dengan
pengguna dan pada tahun 1976, BMW menjadi semakin mantap dan tergolong dalam
kelompok sepuluh pengeluar utama dan terbesar otomobil dunia.
Melihat kepada
industri otomobil Asia, kebanyakan jenama yang wujud di pasaran terdiri
daripada jenama antarabangsa. BMW, Mercedes, Audi, Volvo, Honda, Toyota,
Mitsubishi, Mazda, Nissan, Kia, Hyundai, Jaguar, SsyangYong, Peugeot, Alfa
Romeo, Bufori, Daihatsu, Fiat, Isuzu, Lada, Opel, Rover, Suzuki, Porsche,
Subaru, Citroen, Ford, Renault, dan Daewoo hanya lah sebahagian daripada
pelbagai jenama lain yang sedang bersaing di pasaran.
Malah dijangkakan
menjelang pelaksanaan AFTA 2015, Malaysia akan dibanjiri lebih daripada 176
model kereta penumpang yang terdiri daripada lebih 50 jenama.
Di Malaysia dan
Indonesia, Toyota, Citroen, Daihatsu dan Mitsubishi telah memberi kerjasama
dalam membina industri otomobiltempatan. Toyota Kijang di Indonesia dan pelbagai
jenama Perodua dan Proton di Malaysia adalah hasil daripada kerjasama terbabit.
Sehingga kini, usaha berkenaan berjalan lancar dan dilihat begitu berjaya. Hal
ini terbukti apabila Proton berjaya mencipta enjin sendiri dan telah pun
menggunakannya. Semua usaha ini adalah persediaan untuk bersaing dan bergerak
maju menuju kearah konsep pasaran bebas Asia pada tahun 2015.
Dalam pada itu,
Proton akan membelanjakan sekitar RM800 juta untuk tujuan pembinaan jenama dan
reka bentuk otomobil menjelang tarikh persaingan terbuka itu nanti. Hal ini
bagi memastikan Proton akan terus mendapat perhatian pengguna walaupun
persaingan dengan jenama-jenama terkenal daripada luar Negara menjadi semakin
sengit.
Kajian terdahulu
(Whitterspoon, 2000) menyatakan bahawa dalam pembelian barangan kegunaan harian
yang boleh dilihat secara fizikal, komunikasi bibir ke bibir dan jenama adalah
faktor yang mempengaruhi pola pembelian pengguna yang amat penting. Sehubungan
dengan itu faktor jenama ternyata amat penting bagi industri otomobil, memandangkan
produk yang dikeluarkan merupakan barangan yang dibeli dan berbentuk fizikal
yang boleh dilihat oleh pengguna, sekali gus mampu mempengaruhi gelagat
pembelian mereka, sama ada secara langsung atau tidak langsung.
Sementara itu,
F.S. Ong dan M.Y. Lim (2001) dalam satu hasil kajian mereka di Negara ini
mendapati, imej automobile buatan Jerman menduduki tempat pertama dengan 4.55
daripada 5.00 markah tertinggiskil Likert, otomobil buatan Jepun juga pada
4.55, buatan Amerika Syarikat 4.08, buatan Korea pada 3.20 manakala buatan
Malaysia berada pada tahap 3.13.
Kajian mereka
juga mendapati, faktor jenama adalah yang paling penting dalam mempengaruhi
pembelian pengguna, berbanding faktor yang lain.
Bagi DaimlerBenz,
jenama MercedesBenz sudah sebati dengan produk berkualiti dan penuh inovasi
daripada segi teknologi. Logo bintang adalah salah satu daripada logo yang
paling dikenal di merata dunia pada hari ini.
Jenama RollsRoyce
pula adalah jenama yang begitu sinonim dengan keajaiban kejuruteraan dan
kualiti pembuatan.
Sementara itu,
jenama Toyota pula berkait rapat dengan kualiti dan ketahanannya dan sejak
belakangan ini dikaitkan pula dengan kebolehpercayaan. Toyota telah memupuk
jenama mereka sejak beberapa dekad lalu dan kemuncaknya adalah apabila syarikat
itu menghasilkan jenama Lexus pada tahun 1990. Kelahiran Lexus, Toyota sudah
mula memberi saingan kepada Mercedes dan BMW.
Dalam pada itu,
keintiman jenama BMW terhadap pengguna sejak bertahun-tahun kamanya telah
menyebabkan pengguna menjadi begitu fanatik terhadapnya, sehingga jenama ini
kini dijadikan sebagai petunjuk kepada personaliti diri meraka yang
memilikinya.
Contoh-contoh
jenama terbabit adalah sebagai bukti untuk yang menguatkan pendapat bahawa
peranan jenama amat penting dalam industri automobilnegara, baik daripada kacau
mata pengusaha, pengedar dan pengilang, mahupun daripada kaca mata pengguna.
Jenama berkembang dengan amat pesat, hinggakan tiada satu pun produk di dunia
ini yang tidak berjenama.
Aspek jenama
boleh dilihat sebagai senjata utama dalam sesebuah perniagaan pada masa kini,
dan kehadirannya di pasaran sentiasa menggerunkan pihak pesaing. Pengaruhnya
boleh melemahkan keyakinan produk yang turut sama bersaingan atau mungkin akan
terus mematikan daya saing produk terbabit.
Kajian oleh
Farquhar (1990) mendapati, setiap jenama yang menghasilkan kualiti dan
kebolehpercayaan seperti yang dihebahkan dalam program promosi dan komunikasi
pemasaran mereka akan Berjaya memenangi hati pengguna sekurang-kurangnya untuk
tempoh lima tahun kemudian. Sementara itu, EM Thelen (1997) dalam kajiannya
pula mendapati, di samping harga yang fleksibel, imej produk yang bail dan
kekuatan jenama juga memainkan peranan positif dalam menentukan arah pembelian
untuk kali yang kedua. Kesemua hasil kajian ini nampaknya dapat memberi
keyakinan bahawa peranan jenama amat ketara dalam mempengaruhi pola pembelian
pengguna. Jenama merupakan faktor yang cukup berperanan dan tidak boleh
dinafikan kepentingannya dalam menentukan masa depan sesuatu perniagaan.
No comments:
Post a Comment