SPONSORED ADVERTISEMENT

Friday 22 June 2012

Perancangan Model Jenama - Kevin Lane Keller

Terdapat banyak sebab mengapa Kevin Lane Keller secara meluas dianggap sebagai salah satu perancangan jenama yang paling ketara strategik dan ahli fikir pemasaran dalam dunia hari ini. Menyambung semula beliau adalah menarik. Beliau kini merupakan Profesor Pemasaran di berprestij Tuck Sekolah Perniagaan di Dartmouth Kolej di Amerika Syarikat, tetapi sebagai perunding beliau mempunyai nama besar-pelanggan seperti Unilever, Disney, American Express, dan Proctor berjudi, Levi-Strauss dan Starbucks.
Rekod prestasi yang terbukti Kevin Lane Keller s, serta senarai mengesankan kelayakan telah dipinjamkan kuasa untuk model pemasaran beliau banyak yang diajar dalam kursus MBA di seluruh dunia.
Di samping semua ini Kevin Lane Keller telah menulis beberapa buku termasuk terkenal tajuk seperti Pengurusan Pemasaran dan Kes Amalan Terbaik dalam Penjenamaan. Hasil kerja beliau yang paling terkenal mungkin Pengurusan Jenama Strategik (1998 & 2002, Dewan Bahasa dan Pustaka), yang membaca standard untuk pelajar pemasaran pada topik pengurusan jenama. Kerja lain yang diterbitkan termasuklah Pengurusan Pemasaran yang dikarang bersama dengan Philip Kotler yang telah disenaraikan pada tahun 2008 oleh Wall Street Journal sebagai orang yang keenam yang paling berpengaruh pada pemikiran perniagaan.
Melalui kerjasama ini Kotler dan Keller bentuk piawai emas dalam pengurusan pemasaran. Edisi terbaru Pengurusan Pemasaran (diterbitkan pada tahun 2009) mencerminkan perubahan terkini dalam teori pemasaran dan amalan. Topik yang dibincangkan dalam buku ini termasuk ekuiti jenama, analisis nilai pelanggan, data-asas pemasaran, pengurusan rantaian bekalan, segmentasi, sasaran, kedudukan serta bidang baru seperti e-dagang, saluran hibrid dan komunikasi pemasaran bersepadu.
Untuk pemasaran pemikiran pemimpin anda mesti datang dengan sekeping mani pemikiran yang mengubah cara orang berfikir. Model Kevin Lane Keller kerana menguruskan jenama yang digunakan di seluruh dunia dan diajar mengenai program MBA banyak.
Jenama besar bukan sahaja berlaku secara tidak sengaja. Mereka adalah hasil daripada perancangan yang teliti dan kreatif. Untuk jenama untuk berjaya, strategi jenama kreatif perlu maju. Dalam satu Perancangan eBook Jenama berhak, Kevin Lane Keller mencadangkan tiga alat, atau model, untuk membantu dalam perancangan jenama.
Ini adalah model pelengkap yang membina di antara satu sama lain dari segi saiz dan skop. Sama seperti anak patung Rusia, model pertama adalah komponen kedua, dan yang kedua ialah komponen ketiga.
Ketiga-tiga model seperti yang digambarkan oleh Keller boleh dirumuskan sebagai model pertama kedudukan jenama. Model ini menerangkan bagaimana untuk mewujudkan kelebihan daya saing dalam minda pelanggan di pasaran. Model kedua ialah model jenama resonans yang menerangkan bagaimana untuk mewujudkan sengit dan setia hubungan dengan pelanggan. Model ketiga dan terakhir ialah nilai rantaian jenama model yang menerangkan bagaimana untuk mengesan proses penciptaan nilai dalam usaha untuk lebih memahami kesan kewangan kos pemasaran dan pelaburan.
Apabila ketiga-tiga model digabungkan, mereka menyediakan penting mikro dan makro perspektif yang diperlukan untuk membina jenama. Ini membolehkan pemasar untuk mewujudkan strategi jenama yang memaksimumkan keuntungan dan jangka panjang ekuiti jenama, sementara dapat menjejaki perkembangan mereka kerana mereka melaksanakan strategi ini.
Penyelidikan meluas Keller ke dalam memahami tingkah laku pengguna telah meningkatkan cara banyak syarikat menggunakan strategi pemasaran mereka dan cara mereka membina, mengukur dan mengurus ekuiti jenama. Ini membantu meningkatkan jenama reka bentuk, pelaksanaan dan penilaian program-program pemasaran bersepadu.
Source: http://my.hicow.com/philip-kotler/amerika-syarikat/kevin-lane-keller-3235.html

No comments:

Post a Comment