Membangunkan jenama yang melibatkan lebih daripada sekadar
memilih nama yang menarik dan meletakkan iklan di akhbar - jenama adalah lebih
daripada rentetan unik surat menandakan produk tertentu; jenama yang berjaya
adalah mencetuskan mnemonik yang membuat pengguna rasa cara tertentu apabila
jenama adalah difikirkan. Bagi mereka yang minum kola-berperisa Minuman ringan,
yang lebih menarik pada hari yang panas: a soda cola sejuk, atau Coke sejuk?
Coca-Cola telah membelanjakan 100 tahun membangunkan jenama tertentu soda
cola-berperisa sebagai Minuman yang menyegarkan dan perwakilan mani segmen
pasaran. Coca-Cola telah menggunakan gabungan pemasaran langsung, memberi-jauh
teknik, dan pelbagai produk merentas penjenamaan untuk mencapai maksimum
pengiktirafan jenama dan penglihatan bukan sahaja pasaran yang kompetitif
serta-merta, tetapi dalam pasaran yang pelbagai seperti Coca- Cola perlumbaan
kereta berjenama dan Rumah Tangga.
Jenama kesetiaan adalah merupakan sebahagian daripada
pembangunan jenama, seperti pengguna biasanya mempunyai pilihan produk dalam
segmen pasaran yang sama, dan kerana itu suatu syarikat yang berjaya akan
datang dengan satu cara untuk memastikan pengguna membeli semula produk mereka
atau akan datang kembali ke lokasi mereka daripada pergi ke pesaing. Ini jenama
kesetiaan usaha membina boleh datang dalam bentuk kupon, insentif seperti
teknik rantaian runcit banyak 'daripada "kad diskaun kedai runcit"
atau "pemimpin kerugian," bertujuan untuk menarik pengguna ke dalam
kedai, di mana mereka diharapkan akan membeli produk bersama-sama dengan
tambang diskaun pada nisbah keuntungan yang lebih tinggi. Dalam tukaran kepada
diskaun dan kad runcit, banyak syarikat mengumpul maklumat tentang tabiat
pembelian dan jumlah perbelanjaan purata, lebih baik untuk iklan khusus dan lebih
baik fokus usaha-usaha promosi masa depan. Apabila seseorang pengguna ketagih,
kesetiaan jenama cenderung untuk menghasilkan jumlah jualan yang lebih tinggi,
serta pelanggan yang setia menjadi kurang sensitif terhadap perubahan harga
jenama kegemaran mereka (dalam sebab, sudah tentu), serta kurang sensitif
kepada insentif pesaing. Kajian telah menunjukkan bahawa ia mengambil masa 5
kali ganda banyak wang untuk mendapatkan pelanggan kerana ia mengekalkan satu.
Itu 5 kali sebagai wang sebanyak mungkin telah dibelanjakan untuk
perkara-perkara lain.
Jenama adalah yang syarikat anda, dan apa yang ada menjual -
ia adalah sama pentingnya dengan menamakan bayi, dan sekiranya mereka
memerlukan jumlah yang sama daripada usaha untuk membangunkan, tetapi jika dilakukan
dengan baik, boleh matang ke dewasa yang berjaya dan menguntungkan.
Source: http://my.hicow.com/coca-cola/minuman-ringan/marilyn-monroe-1116386.html
No comments:
Post a Comment