SPONSORED ADVERTISEMENT

Thursday 21 June 2012

Kepentingan Penjenamaan: Apa ada pada nama?

PenJenamaan mungkin merupakan aspek paling penting dalam Perniagaan mana-mana - di luar produk, pengagihan, harga, atau lokasi. Jenama sebuah syarikat adalah definisi di dunia, nama yang mengenal pasti ia kepada dirinya dan pasaran. Model boleh menjadi cantik, tetapi tanpa nama, dia hanya "bahawa gadis dalam gambar itu." Di mana Norma Jean akan tanpa Marilyn Monroe, atau yang akan membayangkan Coca-Cola hanya sebagai pengeluar yang lembut-minum? Jenama menyediakan huraian konkrit untuk pelanggan dan pesaing sama, nama untuk sesuatu produk atau perkhidmatan untuk membezakan ia daripada apa-apa lagi. Bob boleh menjalankan kedai hobi, tetapi cuba mengiklankan sebagai "kedai hobi itu seorang lelaki yang bernama Bob berjalan di jalan suatu cara" adalah bunuh diri kewangan. Setiap pelanggan akan mempunyai kedai untuk menerangkan, yang Bob adalah, dan apa kedai tidak setiap kali seseorang bertanyakan mengenainya. Ini menjadikan proses mengesyorkan kedai hobi yang baik terlalu banyak kerja untuk pelanggan purata, dan kerja terlalu banyak untuk pengguna mencari kedai-kedai hobi di Internet. Seorang pelanggan melihat ke atas Bob kedai hobi akan mempunyai masa lebih mudah jika dia tahu untuk merujuk kepadanya sebagai "Rumah Bob daripada Hobi," dan pelanggan boleh merujuk orang lain ke kedai hobi Bob dengan nama, meningkatkan pengiklanan potensi pesat.

Membangunkan jenama yang melibatkan lebih daripada sekadar memilih nama yang menarik dan meletakkan iklan di akhbar - jenama adalah lebih daripada rentetan unik surat menandakan produk tertentu; jenama yang berjaya adalah mencetuskan mnemonik yang membuat pengguna rasa cara tertentu apabila jenama adalah difikirkan. Bagi mereka yang minum kola-berperisa Minuman ringan, yang lebih menarik pada hari yang panas: a soda cola sejuk, atau Coke sejuk? Coca-Cola telah membelanjakan 100 tahun membangunkan jenama tertentu soda cola-berperisa sebagai Minuman yang menyegarkan dan perwakilan mani segmen pasaran. Coca-Cola telah menggunakan gabungan pemasaran langsung, memberi-jauh teknik, dan pelbagai produk merentas penjenamaan untuk mencapai maksimum pengiktirafan jenama dan penglihatan bukan sahaja pasaran yang kompetitif serta-merta, tetapi dalam pasaran yang pelbagai seperti Coca- Cola perlumbaan kereta berjenama dan Rumah Tangga.

Jenama kesetiaan adalah merupakan sebahagian daripada pembangunan jenama, seperti pengguna biasanya mempunyai pilihan produk dalam segmen pasaran yang sama, dan kerana itu suatu syarikat yang berjaya akan datang dengan satu cara untuk memastikan pengguna membeli semula produk mereka atau akan datang kembali ke lokasi mereka daripada pergi ke pesaing. Ini jenama kesetiaan usaha membina boleh datang dalam bentuk kupon, insentif seperti teknik rantaian runcit banyak 'daripada "kad diskaun kedai runcit" atau "pemimpin kerugian," bertujuan untuk menarik pengguna ke dalam kedai, di mana mereka diharapkan akan membeli produk bersama-sama dengan tambang diskaun pada nisbah keuntungan yang lebih tinggi. Dalam tukaran kepada diskaun dan kad runcit, banyak syarikat mengumpul maklumat tentang tabiat pembelian dan jumlah perbelanjaan purata, lebih baik untuk iklan khusus dan lebih baik fokus usaha-usaha promosi masa depan. Apabila seseorang pengguna ketagih, kesetiaan jenama cenderung untuk menghasilkan jumlah jualan yang lebih tinggi, serta pelanggan yang setia menjadi kurang sensitif terhadap perubahan harga jenama kegemaran mereka (dalam sebab, sudah tentu), serta kurang sensitif kepada insentif pesaing. Kajian telah menunjukkan bahawa ia mengambil masa 5 kali ganda banyak wang untuk mendapatkan pelanggan kerana ia mengekalkan satu. Itu 5 kali sebagai wang sebanyak mungkin telah dibelanjakan untuk perkara-perkara lain.

Jenama adalah yang syarikat anda, dan apa yang ada menjual - ia adalah sama pentingnya dengan menamakan bayi, dan sekiranya mereka memerlukan jumlah yang sama daripada usaha untuk membangunkan, tetapi jika dilakukan dengan baik, boleh matang ke dewasa yang berjaya dan menguntungkan.

Source: http://my.hicow.com/coca-cola/minuman-ringan/marilyn-monroe-1116386.html

No comments:

Post a Comment