SPONSORED ADVERTISEMENT

Friday 22 June 2012

Memahami bahasa penjenamaan

Apakah Jenama? Ia adalah cara yang mewujudkan identiti bagi produk, yang seperti mengenal pasti orang tertentu dalam ramai yang besar. Satu contoh yang cepat yang datang ke fikiran adalah Amitabh Bachchan namanya membangkitkan identiti tertentu. Apabila anda memikirkan Amitabh Bachchan anda secara automatik mengenal pasti kepadanya melalui ciri-ciri kualiti dan tertentu yang menjadikan dia dibezakan daripada bintang-bintang yang lain. Satu contoh yang lebih baik adalah AHD itu. Terdapat berjuta-juta bintang, tetapi apabila kita bercakap mengenai Ahd, kita segera tahu yang bintang kita merujuk kepada. Ini adalah identiti kita bercakap mengenai. Begitu juga, apabila kita hendak menjual atau membeli sesuatu produk, kami tidak fikir dari segi produk secara umum kita perlu mengenal pasti Jenama tertentu dalam rangkaian produk keseluruhan yang kita suka. Sebagai contoh apabila kita pergi untuk membeli sebungkus teh, kami tidak meminta mana-mana paket teh, kami meminta tertentu, iaitu Lipton {s [Label Hijau]} atau Brooke Bon s Label Merah.
Adakah ia semudah itu? Sudah tentu tidak. Ia telah mengambil banyak masa dan usaha untuk menjadi B ~ Besar seperti yang kita tahu beliau hari ini. Itulah bagaimana jenama yang dibina.
Jenama adalah pada dasarnya Jumlah keseluruhan kepuasan tertentu bahawa ia menyampaikan kepada pelanggan yang membeli jenama yang tertentu. Ini jumlah wang berkaitan dalam keutuhan kepada namanya, ramuan, harga, pembungkusan, pengedaran, reputasi dan akhirnya kepada prestasi itu.
Kami, dengan itu, berkaitan dengan jenama. Sebagai pengguna, kita boleh ingat sesetengah jenama yang kita biasa dan, dengan itu, kami menjangka standard tertentu yang berkualiti dari jenama ini.
Ekuiti Jenama
Ekuiti Jenama meliputi satu set aset dikaitkan dengan nama dan simbol jenama s yang menambah kepada nilai yang diberikan oleh sesuatu produk atau perkhidmatan kepada pelanggan syarikat s. Selalu ada harapan asas yang jenama akan menyampaikan kepuasan ia telah dijanjikan. Seseorang pengguna menjangka standard tertentu yang berkualiti dan pengilang telah memastikan bahawa produk kehidupan sehingga harapan itu, sebaliknya pengguna akan berhenti membeli jenama. Hanya bercakap, identiti jenama terutamanya wujud di dalam minda pengguna. Jenama adalah penilaian beliau prestasi jenama itu. Dan jika penilaian ini adalah positif pelanggan sanggup membayar lebih untuk satu jenama tertentu ke atas produk lain yang serupa. Ini adalah kekuatan Ekuiti Jenama.
Satu juga boleh bertanya mengapa ada daya tarikan itu dengan jenama, dan apakah mereka bernilai? Sebab banyak. Pertama, ia adalah kerana jenama mewujudkan Amanah, dan amanah merupakan prasyarat asas untuk Kesetiaan. Akhirnya ia adalah kesetiaan yang memastikan pendapatan yang berterusan kepada syarikat-syarikat yang memiliki jenama ini. Ia adalah hubungan ini, lahir dari kesetiaan, yang memastikan jualan yang berterusan, dan oleh itu keuntungan kepada syarikat. Kedua, ia adalah kerana jenama boleh didapati bernilai kepada para pemegang saham.
Jadi mengapa Jenama Ekuiti penting? Ia adalah penting kerana Ekuiti Jenama yang kukuh membolehkan jenama kepada perintah premium. Sebab kenapa pelanggan bersedia untuk membayar premium kerana kebolehpercayaan yang dilihat, amanah, serta imej yang positif amat berkualiti bahawa jenama arahan. Seperti yang ditekankan, aset utama Ekuiti Jenama boleh dikategorikan sebagai:
1. Jenama Kesedaran: Ini merujuk kepada kekuatan kehadiran jenama s dalam minda pengguna s. Kesedaran A Jenama s diukur mengikut pengiktirafan dan ingat jenama tersebut.
2. Kualiti dilihat: kualiti Persepsi terletak di tengah-tengah apa yang pelanggan membeli; dan dalam erti kata itu, ia adalah ukuran muktamad kesan jenama.
3. Kesetiaan Jenama: nilai Jenama s kepada syarikat itu adalah sebahagian besarnya dicipta oleh kesetiaan pelanggan ia arahan. Sejak syarikat menganggap kesetiaan sebagai aset utama, ia menggalakkan dan membenarkan program membina kesetiaan yang seterusnya membantu mewujudkan dan meningkatkan Ekuiti Jenama. Dengan cara itu, pelanggan setia mendapat beremosi kepada jenama.
Jenama dibina blok-blok-oleh dan analogi terbaik seseorang itu boleh memberikan ialah bagaimana bangunan yang dibina. Pembinaan jenama adalah satu proses tiga bahagian. Bahagian pertama berkaitan dengan idea. Seperti Arkitek pula, Pasukan Pemasaran mesti bukan sahaja dapat menggambarkan sama ada terdapat keperluan pengguna bagi produk tertentu tetapi juga dalam bentuk apa. Hanya apabila pasukan itu telah dapat menentukan keperluan tertentu mereka, maka mereka boleh meneruskan lagi dari segi memenuhi keperluan itu.
Ini membawa kepada bahagian kedua. Bagaimana jenama akan diletakkan? Bagaimana ia akan kelihatan? Apa harganya perlu dan sebagainya. Ini adalah input melalui jenama yang dibina.
Bahagian ketiga adalah berkaitan dengan proses tersebut. Dalam erti kata lain, semua bahan-bahan yang kita lihat dalam bahagian kedua, bagaimana kita mahu menggunakan bahan-bahan ini untuk membuat jenama? Proses ini merangkumi penyelidikan, logik di sebalik pengenalan jenama, kreativiti dari segi bagaimana untuk projek jenama kepada pengguna dan sudah tentu, pastikan terdapat kawalan kualiti yang mencukupi untuk memastikan bahawa produk menyampaikan apa yang dijanjikan.
Proses ini adalah satu yang berterusan. Bagi mana-mana peringkat seterusnya pembangunan, penyelidikan perlu dilakukan untuk memastikan bahawa jenama itu sedang dibangunkan di sepanjang garis yang betul. Konsep jenama yang dibina oleh bata-bata-t doesn bermakna bahawa ia hanya mengambil masa, perkara yang paling penting ialah ia mengambil wang dan amalan. Jumlah saksama masa dan wang adalah perlu untuk membina jenama dan jarang sekali tidak menjadi jenama yang menguntungkan sebelum tiga tahun pertama pengenalan lebih. Sememangnya jenama kehilangan wang dalam tempoh dua tahun pertama, ia boleh membuat sedikit wang dalam ketiga; tetapi secara kumulatif ia masih akan kehilangan wang dalam tahun ketiga. Kebanyakan peniaga tidak sanggup untuk menyerap kerugian ini atau menunggu dengan sabar untuk tahun keempat. Ia adalah untuk sebab inilah, hari ini, kebanyakan jenama yang berjaya dalam pasaran adalah dimiliki oleh syarikat multinasional menutup kursus beberapa seperti Nirma, Titan, dll
Dalam erti kata lain, tidak banyak keuntungan, tidak kerugian bagi syarikat telah ditunjukkan pada tahun pertama. Ramalan telah menunjukkan bahawa pada tahun kedua, akan terdapat keuntungan yang kecil, tetapi tahun ketiga pasti akan menunjukkan peningkatan yang ketara, baik dari segi Perniagaan dan keuntungan.
Ekuiti Jenama adalah amat penting untuk kejayaan sebuah syarikat s, tetapi kerana takungan seperti di alam semula jadi, ia kerap kali diambil mudah, terlalu dilukis atas, dan tidak mencukupi ditambah, terutamanya semasa krisis atau untuk memenuhi keperluan jangka pendek.
Source: http://my.hicow.com/jenama/ekuiti-jenama/amitabh-bachchan-2386933.html

No comments:

Post a Comment