SPONSORED ADVERTISEMENT

Wednesday 20 June 2012

Bantuan Penjenamaan: Asas-asas bagi Penjenamaan


Sumber resmi :  http://www.1f1s.com

Penjenamaan adalah satu daripada aspek paling penting bagi sebarang perniagaan, besar atau kecil, runcit atau perniagaan ke perniagaan. Satu strategi jenama berkesan memberi anda kelebihan besar masuk pasaran-pasaran yang semakin kompetitif. Tapi apakah dengan tepat makna “penjenamaan”? Bagaimana ia menjejaskan satu perniagaan kecil seperti anda punya?

Asas-asas Penjenamaan
Secara ringkas, jenama anda adalah janji anda untuk pelanggan anda. Ia memberitahu mereka apa mereka boleh jangkakan dari produk-produk anda dan perkhidmatan-perkhidmatan, dan ia membezakan penawaran anda daripada penawaran persaingan anda. Jenama anda terbit daripada anda, yang anda mahu jadi dan yang rakyat melihat anda lakukan.


Adakah anda pengikut inovatif dalam industri anda, atau berpengalaman, seorang yang boleh dipercayai? Adakah produk pilihan anda berkos tinggi, berkualiti tinggi, atau pilihan yang kos rendah, tinggi nilai? Anda tidak boleh jadi kedua-dua serentak, dan anda tidak boleh jadikan semua benda untuk semua manusia. Siapa anda harus diasaskan dari beberapa takat pada keinginan pelanggan-pelanggan sasaran anda dan keperluan anda.

Asas jenama anda adalah logo anda. Laman web anda, pembungkusan dan bahan-bahan promosi — kesemuanya yang mana harus menyepadukan logo anda — berkomunikasi dengan jenama anda.

Strategi Jenama
Strategi jenama anda adalah bagaimana, apa, di mana, apabila dan pada siapa yang anda cadangkan untuk menghubungi dan menyampaikan mesej-mesej jenama anda. Di mana anda mengiklankan adalah sebahagian strategi jenama anda. Saluran-saluran pengedaran anda adalah sebahagian strategi jenama anda. Dan adakah anda berkomunikasi secara visual dan secara lisan adalah sebahagian strategi jenama anda.


Ekuiti Jenama
Penjenamaan yang konsisten, strategik membawa kepada ekuiti jenama kukuh, yang bermaksud “nilai tambah” menyedarkan produk syarikat anda atau perkhidmatan-perkhidmatan yang membenarkan anda untuk caj lebih bagi jenama anda daripada apa seiras, produk menguasai pasaran yang tidak berjenama. Contoh paling jelas merupakan Coke vs. soda generik. Kerana Coca-Cola telah membina ekuiti jenama berkuasa, ia dapat caj lebih untuk produk nya.


Intrinsik “nilai tambah” untuk ekuiti jenama sering datang dalam bentuk lampiran berkualiti atau emosional yang diterima. Sebagai contoh, Nike mengaitkan produk-produknya dengan bintang atlet-atlet, pelanggan-pelanggan harapan akan memindahkan kaitan emosi mereka daripada atlet untuk produk. Ia bukan sahaja ciri-ciri kasut dan memanfaatkan yang menjual kasut.

Mentakrifkan Jenama Anda
Mentakrifkan jenama anda adalah seperti suatu perjalanan korporat penemuan diri. Ia mungkin sukar, memakan masa dan tidak selesa.




Ia memerlukan, paling sedikit, menjawab kepada soalan-soalan di bawah:

  • Apakah misi syarikat anda?
  • Apakah faedah-faedah dan ciri-ciri produk-produk / perkhidmatan-perkhidmatan anda?
  • Apakah persepsi pelanggan-pelanggan dan prospek anda terhadap syarikat anda?
  • Apakah sifat-sifat dan kualiti anda mahu mereka kaitkan dengan syarikat anda?

Lakukan penyelidikan anda. Belajar keperluan-keperluan itu, tabiat-tabiat, dan keinginan-keinginan arus dan pelanggan-pelanggan prospektif anda. Jangan bergantung pada apa anda fikir mereka fikirkan. Tahu apa mereka fikirkan.

Kerana mentakrifkan jenama anda dan pembangunan strategi jenama boleh menjadi rumit, pertimbangkan menggunakan kepakaran kumpulan penasihat perniagaan kecil tanpa keuntungan atau Kementerian keusahawan Malaysia.

Memulakan penjenamaan anda
Setelah anda mendefinisikan jenama anda , bagaimana adakah anda mendapat perkataan keluar? Di sini adalah beberapa tip-tip mudah diuji dengan masa:


Dapatkan satu logo menarik. Tempatkan logo di mana-mana.

Catatkan mesej-mesej jenama anda. Apakah pesanan-pesanan penting tentang jenama anda? Setiap pekerja harus sedar sifat-sifat jenama anda.

Menyepadukan jenama anda. Penjenamaan diperluaskan dengan cara bagaimana anda menjawab telefon-telefon anda, apa anda gunakan ketika menjawab atau menemui panggilan-panggilan jualan, tandatangan e-mel anda — semuanya.

Mewujudkan satu “suara” untuk syarikat anda yang mencerminkan jenama anda. Suara ini sepatutnya digunakan ke atas semua tulisan komunikasi dan dalam gambaran visual pada semua bahan, dalam talian dan luar talian. Adakah jenama anda mesra? Menjadi perbualan. Adakah ia anggun? Menjadi lebih rasmi. Anda akan mendapat pati.

Membangunkan satu slogan. Menulis sesuatu yang dapat diingati, bermakna, dan penyataan ringkas menerangkan intipati jenama anda.

Reka bentuk templat dan wujudkan piawaian jenama untuk bahan-bahan pemasaran. Menggunakan skema warna sama, tempat-tempat logo dilekatkan, bleh dilihat dan dirasa sepanjang masa. Anda tidak perlu menjadi suka, hanya konsisten. Menjadi jujur untuk jenama anda. Pelanggan-pelanggan tidak akan kembali untuk anda — atau merujuk anda untuk seseorang lagi — jika anda tidak memenuhi janji jenama anda.

KONSISTEN. Saya meletakkan ini terakhir kerana ia melibatkan kesemua di atas. Ia nasihat paling penting saya boleh berikan anda.

No comments:

Post a Comment